(PressFire.no): Drømmen om å fly sitt eget romskip og utforske verdensrommet er nok mye eldre enn spillmediet, men for mannen i gata har har den neppe vært nærmere enn gjennom klassiske romsimulatorer som «Wing Commander».
Chris Roberts, seriens skaper, trommet nylig sammen en kronerulling for en spektakulær åndelig oppfølger med høye ambisjoner.
Nå er innsamlingen over i første omgang. Spillskaperen har greid å samle inn i underkant av 36 millioner kroner til pc-spillet, gjennom ulike kanaler.
Dermed sprenger de forrige kronerullingsrekord for spill, satt av rollespillet «Project Eternity», med nesten 15 millioner kroner.
- Spillet blir utgitt på grunn av deres dedikasjon og villighet til å «put your money where your mouths are». Vi er umåtelig takknemlige, vi skylder dere vårt levebrød og glemmer det ikke med det første, skriver utviklerne i et innlegg på hjemmesida til prosjektet.
«Star Citizen» blir ikke enefinansiert av spillerne. I stedet skal den innledende summen brukes til å overbevise større investorer om å betale for gildet.
Utviklerne velger likevel å la betalingsslusene stå åpne frem til utgivelse, og spillere kan blant annet betale ekte penger for bedre skip og mer penger i det endelige spillet.
Roberts' prosjekt føyer seg inn i en voksende rekke av nye romsimulatorer, som begynte å poppe opp som paddehatter tidligere i år.
«Minecraft»-skaperen er i full gang med «Ox10c», hans neste store spill hvor man styrer et romskip der man blant annet kan hacke motstandernes skipsdataer.
«Elite» kan også få en åndelig oppfølger med hjelp fra spillerne, om de når dugnadsmålet sitt innen 45 dager. Dette anses av mange for å være sjangerens første spill, og en viktig inspirasjon for blant annet «EVE Online».
Visste du forresten at «Half-Life»-studioet Valve begynte utviklingen på noe lignende en gang i tida? Det hét «Stars of Blood».
I videoen under ser du en tidlig skisse for høypopulære «Star Citizen».