(PressFire.no): Uten å kunne vise til mye mer enn det bittelille fluerittet «The Plan», som riktignok er en svært stemningsrik munnfull, drister Hamar-studioet Krillbite seg ut på åpent hav for å be om spillernes nåde – og penger.
«Among the Sleep» fikk en panegyrisk mottakelse hos flere av verdens viktigste spillmedier da det ble avslørt i fjor, og etablerte gjengen som noen av de mest håpefulle spillskaperne i Norge.
Nå er de ute på kronerullingsnettstedet Kickstarter for å samle inn ubeskjedne 1,2 millioner kroner til videre utvikling. De ambisiøse hedmarkingene vil leke med følelsene våre på heltid.
I samme åndedrag har vi lekt oss med alfaversjonen av den gyselige babysimulatoren, som leder oss gjennom ungkalvens bokstavelig talt første skritt i et mørkt og dystert hjem.
Til de betryggende tonene av «Trollmors Voggesang» svøpes vi bekvemt ned i krybben for natta, mens mor spakt synger sin vei ut av rommet. Så blir det veldig mørkt, veldig fort.
Da er det ingenting å vente på.
Med et beskjedent dunk ruller vi ut av IKEA-fengselet og får anledning til å snuse rundt i knehøyde.
I en rak motsetning til Skytespillenes Ti Bud er «Among The Sleep» et mareritt du raskest utforsker på alle fire – balansen kan jo tross alt være litt uvøren.
Resten av spillet ser rett og slett ut til å være en lang kavalkade av nysgjerrig grafsing. Uten grensesnitt og et uttalt mål utforskes omgivelsene ved å nappe i dem som et barn ville gjort. Badeballen? Klask. Teddybjørnen? Napp. Skuffene du egentlig ikke får være borti? Røsk.
Det byr allerede på noen av de samme utfordringene som «Amnesia: The Dark Descent»: å «trekke» i gjenstander med musa som om du fører figurens armer føles rett og slett ikke naturlig, og du må gjerne sveipe vilt med musearma noen ganger før du forstår den interne logikken.
Det er langt fra den eneste likheten mellom de to førstepersonsluringene, de fleste av dem svært flatterende. For eksempel er også «Among The Sleep» en øvelse i mesterlig lyd- og lysbruk.
Landskapet du egentlig utforsker fra knærne er de minimalistiske musikkteksturene og skyggene som sprer seg lik muggsopp gjennom huset.
Og i likhet med den svenske indiefavoritten, som trygt kan kalles noe av det skumleste på markedet, ser også Hamar-bandens storsatsing ut til å være en ferd med ambisjoner om å gå like dypt bak pannelappen din som gjennom fysiske miljøer.
Men målet er altså bare å finne mamma, så alle de kjipe skyggene kan krølle seg tilbake på roteloftet sitt og gi deg ei rolig natts søvn.
Selv om typiske spillmekanikker er skrubbet ut, byr den knappe prøveversjonen på flere hindringer som må forseres slik bare en to-åring kan.
«Among the Sleep» tar forfriskende skritt tilbake, og gjør noe så enkelt som dørhåndtak i voksenhøyde til en gåte.
Tjuvtrikset med å flytte en stol er én åpenbar løsning, mens man senere må klatre på kommodeskuffer og annet inventar for å polstre den reelle høyden sin litt.
Perspektivendringen maler stor betydning ut av små problemstillinger, og Krillbite-gjengens intelligente spikking av omgivelsene gjør en buldrende vaskemaskin like fryktinngytende som andre spills gallegulpende gigantzombier.
Til gjengjeld er det lett å bli nysgjerrig på hvor friske og nyanserte gjengen greier å holde utfordringene gjennom de fire annonserte timene med mammajakt.
Timesvis med stolstabling for å duppe ned dørhåndtaket gidder jeg i hvert fall ikke.
Skrekkspillet er en atmosfærisk godbit med en finesse og diskresjon man skulle tro lå godt foran ferdighetsnivået til en uerfaren vennegjeng fra Lotto-byen, og jeg er fryktelig spent på hvor de spreke sinnene deres greier å lure oss framover.
Særlig nysgjerrig blir jeg på balansen mellom det jordnære startpunktet – det å styre et barn gjennom hverdagslige omgivelser er den klart største sjarmbomben for min del – med de overnaturlige omgivelsene som melder seg etter hvert.
For min del er «Among The Sleep» først og fremst en glup tolking av minner alle kan relatere til, et friskt pust som gjør det lett å overse hva grøsseren foreløpig mangler i produksjonsverdier, overbevisende stemmeskuespill og svar til klassiske forventninger.
Den egenarten må for all del ikke smuldre bort i en fargerik fantasi ethvert spill kunne rotet seg bort i. Krillbite virker heldigvis å være på stødig kurs så langt.
På under ett døgn har de 11 kreative vennene allerede kommet en drøy fjerdedel av veien, og pilene peker definitivt rett vei for kampanjen, som avsluttes lørdag 18. mai. Er det Lotto-stemning i Hamar?
- Veldig. Det er ganske absurd å se spillet spre seg som ild i tørt gress, helt ned i de mest obskure hjørner av internett.
- Selv om pengene er med på å gjøre prosjektet mulig, er nok det viktigste at vi har fått enormt mange positive tilbakemeldinger, forteller pressekontakt Adrian Husby Tingstad til PressFire.no.
Tingstad og et knippe utsendte fra Krillbite var nettopp på spillmessen GDC i San Francisco, hvor flere sentrale skikkelser i spillverden forbarmet seg over dem.
- Det var en veldig vellykket tur for oss, og vi er enormt takknemlige til de som støttet vår og andres reise nedover, forklarer Krillbite, som blant annet fikk økonomisk hjelp fra Norsk Filminstitutt, Produsentforeningen og Nordic Game til å dra til USA for å vise seg fram.
- I løpet av turen fikk vi presentert spillet til masse folk, som ga oss mye internasjonal publisitet. At vi fikk pratet med store idoler som ThatGameCompany, Giant Sparrow og NextLevelGames, var også ganske absurd, blomstrer han.
- Både «The Plan» og «Among the Sleep» er utypiske, stemningsfulle opplevelser som går bort fra en del typiske spillelementer. Hva er det dere vil formidle som studio?
- Målet vårt har alltid vært å skape unike og interessante opplevelser. Vi ser liten hensikt i å reprodusere ting som allerede er gjort mange ganger før. Ved å være et uavhengig spillselskap, er vi også friere til å utfordre konvensjoner, mener Husby Tingstad.
Han legger ikke skjul på at uavhengigheten er et nøkkelpunkt ved virksomheten deres, og ser ut til å trives med indiehverdagen.
Den verdensomspennende oppmerksomheten har likevel ikke pisket Norge ut av spillutviklerne. Selv den korte demoen kommer med flere hint til moderlandet.
- Vi henter mye inspirasjon fra vår egen barndom, som «Trollmor Har Lagt Sine Åtte Små Troll», og håper dette kan sette både norsk og personlig preg på spillet.
Når utgivelsen først står på trappene, forhåpentligvis i 2013 en gang, vil de tilby både norsk og engelsk språk.
- Har det vært en begrensning med base i Hamar? At den ellers frittstående gruppen ligger an til å få godt over 2000 nye sjefer om kronerullingen kommer i boks, gjør selvsagt sitt med pulsen. - Vi har enorme nerver! Man føler et stort ansvar for pengene til alle som tror på oss og bidrar før spillet er ferdig. Basert på fremgangen de siste månedene og tilbakemeldingene, er vi optimistiske til at vi klarer å levere! erklærer Krillbites representant. - Dere har jo fått masse penger av Norsk Filminstitutt og Innovasjon Norge, hvorfor Kickstarter? - De pengene har vært uvurderlige og kritiske for å komme oss dit vi er nå. Men elleve ansatte på fulltid i to-tre år krever dessverre en del midler, så alle i Krillbite har fortsatt deltidsjobber. Nå vil de traske så hardt pedalene rekker, uten å selge sjela på veien. - Det er vel ikke overraskende at en slik situasjon påvirker fokus og produktivitet. Vi vil verken senke kvalitetskravene eller utsette spillet, insisterer Husby, som presiserer at Kickstarter også lar dem holde seg uavhengige fra begrensningene investorer eller utgivere kommer med. - Hva skjer om innsamlingen ikke går i boks allikevel? - Vi ønsker å fortsette utviklingen på «Among The Sleep» uansett hvordan det går! forsikrer han, samtidig som det gjøres klart at det betyr mindre innhold og en forskjøvet slippdato. - Og hva om dere plutselig sprenger målsummen og sitter igjen med adskillig mer penger, slik for eksempel norske Red Thread Games har opplevd? - Alt vi får inn vil bli brukt på å gjøre spillet bedre. Nøyaktig hva det betyr vil vi ikke røpe før vi er nærmere målet. Vi vil ikke skape forventning og potensiell skuffelse rundt ting vi kanskje ikke får implementert, avslutter Krillbites pressemann. Nå er det Hamar-time.
Står på mange bein Peiser på