(PressFire.no): Tirsdag denne uka lanserte Rockstar «Grand Theft Auto Online», en flerspillerkomponent inkludert i «Grand Theft Auto V».
Denne onlineverdenen er ment å skulle leve og blomstre videre, side om side med sandkassa du finner i hovedspillet.
Men starten har vært røff og hard. Flere har hatt problemer med å komme seg inn i spillet, et problem Rockstar har vært kjapt ute med å erkjenne. Samtidig har spillutviklerne understreket at de jobber døgnet rundt for å fikse problemene.
Det seneste trekket fra Rockstar er å midlertidig fjerne muligheten til å kjøpe innhold i spillet for ekte penger, altså mikrotransaksjoner. For «GTA Online» sitt tilfelle gjelder det spillvalutaen kalt GTA$.
- For øyeblikket, og inntil vi har klart å få alle til å koble seg til «GTA Online» og spillet kjører stabilt, har vi koblet fra muligheten til å kjøpe GTA$ -pengepakker, sier Rockstar i den seneste oppdateringen.
- Spillere kan imidlertid fortsette å tjene GTA$ ved å ta på seg jobber og andre spillaktiviteter som sikrer profitt, understreker spillutviklerne.
PressFire tok temperaturen på «GTA Online» gjennom et par dagers spilling denne uka, for å undersøke nærmere hvordan produktet Rockstar begynte å snakke om en måned før «GTA V»-lansering tar seg ut akkurat for øyeblikket.
Vi kommer tilbake med en ny rapport fra Los Santos etter at onlinedelen har fått slått ytterligere rot.
Den seneste Rockstar-oppdateringen kan i tillegg fortelle oss at utviklerne nå har funnet en serverfeil til PlayStation 3-versjonen – som tidligere gjorde det vanskelig for PS3-spillere å koble seg til «GTA Online».
Dette problemet skal nå ha blitt identifisert - det skal være enklere å komme seg online for disse PS3-kundene, melder Rockstar.
Utviklingen med å rette på flere feil og kjente problemer rundt tilkoblingen kan du følge på den offisielle Rockstar-nettsiden. Der havner lister over oppdateringene som er gjort med spillet og siste statusrapport.