SAN FRANCISCO (PressFire.no): Avalanche er et spillstudio som lett innrømmer at de får ekstra høy puls av tanken på nye konsoller.
Første «Just Cause» kom i 2006, rundt overgangen til forrige konsollgenerasjon. Oppfølgeren utviklet seg til å bli mer et spill enn bare en teknologidemo.
Nettopp slik beskrev tre av sjefene i Avalanche forskjellen mellom det første i serien og «Just Cause 2».
Når det gjelder Nintendos Wii U-konsoll, er det imidlertid ikke særlig entusiasme å spore hos den svenske trioen vi møtte i forbindelse med Game Developers Conference.
NB! Her kan du lese flere intervjuer og nyheter fra GDC '13.
Avalanche har ingen planer med Wii U, sier de rett ut.
- Nei. Ikke for øyeblikket. Barna mine spiller «Skylanders Giants» på Wii U. Det er stort sett den eneste befatningen jeg har med den konsollen, sier Christofer Sundberg, grunnleggeren av studioet.
- Vi hadde faktisk noen utviklerkonsoller som bare samlet støv. Det er litt trist, for vi skulle jo hatt lyst til å gjøre noe. Jeg syns det er en kul plattform, men akkurat nå er det ikke bare opp til oss. Vi ønsker jo å slippe et spill så bredt som mulig.
- Handler det om at det er for få Wii U-eiere?
- Ja, det gjør faktisk det, sier Sundberg til PressFire.
Brukerbasen er altså for liten til at Avalanche vil ta risikoen ved å lage et spill til Wii U. Det finnes flere eksempler på denne typen skepsis hos tredjepartsutviklere.
Ubisoft skulle opprinnelig lage en eksklusiv «Rayman»-opplevelse til Nintendo-maskinen, men ombestemte seg bare få uker før den opprinnelige lanseringsdatoen.
«Legends» ble utsatt, og kommer i stedet ut både til Xbox 360 og PlayStation 3 i tillegg til Wii U.
DICE, som lager «Battlefield 4», har også sagt at de ikke har Wii U-planer for sitt neste skytespill.
Christofer Sundberg forteller om noen av utfordringene de har hatt i et forsøk på å få til et samarbeid. Det er ikke bare antallet konsolleiere som gir dem liten appetitt:
- Nintendo har fra vårt ståsted alltid vært vanskelige å få tak i. Man vet liksom aldri hvor man skal henvende seg. Nå har vi imidlertid klart å komme igjennom, via forleggeren vi jobber med.
- Jeg tror Nintendo har mye å vinne ved å gå samme vei som Sony, ved å strekke ut en hånd til utviklerne for på den måten å få med seg enda flere, sier Sundberg.
- Hadde det skjedd, ville man som utvikler følt mer entusiasme, og kanskje fått lyst til å lage noe kult og bra. I Nintendos tilfelle kunne det ha handlet om bruken av GamePad-kontrolleren til Wii U.
Avalanche har ikke annonsert noen nye prosjekter, men på GDC i San Francisco la de igjen noen tydelige hint om hva som kommer til å være i ryggmargen til «Just Cause»-oppfølgeren.
En mindre lineær opplevelse, mer levende og med langt flere detaljer, er hovedtrekkene.
- Bare 18 prosent av spillerne fullførte alle hovedoppdragene i «Just Cause 2». Vi la masse energi i den delen av spillet. Kanskje vi kan droppe akkurat dette - og i stedet gjøre verdenen mer levende, til et sted som forandrer seg?
- Akkurat det blir lettere med de nye konsollene, fortalte designsjefen i Avalanche, Stefan Ljungquist, til PressFire.
- Det blir mer interessant å få til en verden som er i endring. Ikke slik den var forrige gang du spilte, hinter Ljungquist om.