(PressFire.no) Mars 2013: Nyheten om et gratis «Total War»-spill, som kun er flerspiller og kun spilles online, nådde verden. Og enda – to år etter – klør vi oss litt i hodet over «Total War: ARENA» faktisk er.
For å bli litt klokere, og forstå tanken bak dette utradisjonelle «Total War»-spillet, har PressFire tatt en prat med Creative Assemblys Jan van der Crabben. Som Live Operations Manager hos Creative Assembly vet han antageligvis mer enn de fleste om hva «Total War: ARENA» er.
- «Total War: ARENA» er en online flerspilller sanntids strategispill med gigantiske slag, som er satt til den klassiske antikken – altså grekerne, romerne og barbarer, forteller van der Crabben.
- Den forklaringen er gjerne litt av en munnfull, men det beskriver spillet best. Det er ikke en MOBA, og det er ikke et rent sanntids strategispill heller. Og samtidig er det ikke en ren krigssimulator – det er noe midt imellom.
I «Total War: ARENA» kontrollerer vi en kommandant og tre enheter med soldater, og sammen med ni andre spillere skal vi marsjere mot fiendens lag på 10 spillere. Målet er – selvfølgelig – å knuse motstanderens hær, eller ta over fiendens base.
Ønsker å nå ut til et nytt publikum
De gigantiske kampene fra «Total War», bare på nettet og sammen med 19 andre spillere – dette er et helt nytt område både spillserien og for Creative Assembly.
For å få til alt dette, og likevel skape et artig spill, har de hentet inspirasjon fra en hel rekke forskjellige strategispill i tillegg til egneegne «Total War»-serie.
- «Total War» er selvfølgelig hovedinspirasjonskilden vår, og vi har passet på at «ARENA» fremdeles føles som «Total War». Utenfor det har vi sett på tradisjonelle sanntids strategispill som var litt mer action-orienterte, som «Starcraft», krigssimulatorer som «World of Tanks», og selvfølgelig MOBA-spill som «DOTA» og «Heroes of the Storm». Men «Total War: ARENA» er ikke noen av de spillene – det har virkelig blitt en helt egen greie.
«Total War»-merkevaren har med seg en stor og lojal kundebase, som antageligvis også vil kjenne seg hjemme her. Men med «Total War: ARENA» ønsket de i tillegg å nå ut til nye spillere.
- Vi ønsker å kjøre «ARENA» som en tjeneste til de spillerne som har vært med oss lenge, samtidig som vi ønsker å gjøre det tilgjengelig for et bredere publikum enn våre tradisjonelle «Total War»-titler. Dette er lettere å plukke opp og komme inn i enn enspiller-«Total War», mens det samtidig tilbyr like mye spilltid som de tradisjonelle spillene – bare på en annen måte.
For å oppnå dette følte de at free-to-play var riktig business-modell for «Total War: ARENA».
- Dette gjør det mulig for oss å opprettholde spillet i mange år fremover gjennom en kontinuerlig inntektsstrøm, samtidig som at spillet åpner seg selv til et bredere publikum som under andre omstendigheter kanskje ikke ønsker å betale for et «Total War»-spill.
Lover fortsatt fokus på Tradisjonelle Total War-spill
«Total War» har alltid vært synonymt med et nitidig historiefokus, kampanjer som kan ta opp mot hundrevis av timer, og gigantiske hærer som krasjer sammen på historiske slagmarker. I det siste har derimot Creative Assembly begynt å se utenfor denne formelen.
Med spill som «Total War: Warhammer», «Total War Battles: Kingdom» og nå «Total War: ARENA» får vi spill som stadig bryter med malen for hva et «Total War»-spill er. Van der Crabben forsikrer oss derimot at Creative Assembly ikke har bevegd deg vekk fra røttene sine.
- Vi har ikke bevegd oss vekk, vi har en annen historisk tittel i produksjon nå også. Men, vi følte at dette var riktig format for et raskspilt onlinespill. Spillene våres har tradisjonelt gitt spillerne sjansen til å fordype seg dypt i en historisk verden – gjerne i hundrevis av timer. Vi vet veldig godt hvordan vi skal lage slike spill.
«Total War: ARENA» er derimot et helt annet beist.
- Med «ARENA» vil vi derimot gi spillerne noe annerledes, som vi ikke har sett før. Et spill hvor de kan spille i 15 eller 30 minutter, hoppe inn og ut, og likevel ha en tilfredsstillende og moro opplevelse.
- Så vi kan forvente et like sterkt fokus på «normale» Total War-spill som før?
- Ja, akkurat nå er det fem forskjellige team i Creative Assembly som jobber med forskjellige «Total War»-titler. Det du kan kalle et «tradisjonelt» historisk Total War-tittel er i pre-produksjon nå, forsikrer van der Crabben.
Skal vi tro van der Crabben er derimot eksperimenteringen langt fra ferdig. De vurderer nemlig kontinuerlig nye retninger de kan ta «Total War»-merkevaren.
- Jeg tror vi alltid vil evaluere nye muligheter når de presenterer seg selv, mye på samme måten som vi har gjort med mobile plattformer og free-to-play. Enten det er VR, eller kanskje konsoller, så vil vi alltid ha samtaler rundt fremtiden til «Total War»-merkevaren, og om det vil gi mening å bevege oss inn på en annen plattform, sjanger eller marked.
Han vil derimot ikke gi noen spesifikke eksempler.
- Vanskeligere enn du tror!
«Total War: ARENA» er nå i lukket beta-testing, og der er uklart når spillet vil åpne for alle og hvermansen. Skal vi tro van der Crabben har beta-testingen gått meget bra så langt.
- Det har gått fantastisk! Vi har lært så trolig mye i det 1+ året vi nå har holdt på med lukket testing! Spillerne våre har gitt oss tonnevis med dype og innsiktsfulle tilbakemeldinger, og teamet vårt har lært mye – både om spillet og om seg selv. Å kjøre en live-tjeneste er en helt ny utfordring for oss, og teamet vårt har tilpasset seg veldig fort for å få det til å fungere. Å opprettholde og utvikle et spill samtidig er vanskeligere enn du tror!
Han forteller videre at spillet vil forbli i lukket beta-testing til communitiet føler at spillet er alt det burde være – at det er klart.
- Vi vet at vi har kommet en lang vei med «ARENA», og at det er et bedre spill enn det var da vi startet. Selv om vi allerede har mange ihuga fans som spiller det daglig, føler vi at det fremdeles er en del arbeid igjen før vi er fornøyd nok med spillet til å gå ut i åpen beta.
- Vil spillet bruke «Åpen Beta» som en slags «soft launch», slik som «Heroes of the Storm» og lignende spill?
- Det vet vi ærlig talt ikke enda, avslutter van der Crabben, og slenger på et smil.
Det kan altså enda ta en stund før vi får hendene på det fiks ferdige «Total War: ARENA», og får se om en miks mellom sanntids strategispill og MOBA er riktig retning for «Total War»-merkevaren. Et free-to-play «Total War» som bare varer 15 minutter – der er uansett en tanke som kan være sprø nok til å fungere.