Musikkspillene har gått på en kommersiell smell, spesielt de seneste par årene. Ironisk nok har det aldri kommet ut så mange bra spill i denne sjangeren som det har gjort denne høsten.
Både «Rock Band 3» og «DJ Hero 2» er på ulike vis bedre enn sine forgjengere, disse to spillene byr på mer innovasjon og er langt mer polert.
«Rock Band 3» topper det hele med å tilby deg å spille ekte instrumenter, her kan du lære deg å mestre takt og tone på en mer fullstendig måte enn der hvor sjangeren startet (med en plastgitar som hadde noen få knapper med ulik farge på halsen).
Men salgstallene for er begredelige. Som resultat er Harmonix, som står bak både «Rock Band 3» og Kinect-spillet «Dance Central» til Xbox 360, til salgs. Eieren, Viacom, avslørte dette litt tidligere i år.
Dette er også utviklerne som var pionerene innen sjangeren. De sto bak de første Guitar Hero-spillene – og før det hadde de lagd «Frequency» og «Amplitude», som var forgjengere til det som senere skulle bli kommersielle sikkerstikk i en årrekke.
Activision, utgiveren av Guitar Hero-spillene, kan kanskje være en potensiell kjøper?
Da vil i så fall ringen være sluttet på mange måter.
Activision kjøpte i sin tid Red Octane, som lagde plastinstrumentene og eide merkevaren, men lot utviklerne i Harmonix gå til Viacom (som også eier MTV). EA har siden distribuert Rock Band-spillene, som ble Harmonix' comeback til sjangeren etter at Guitar Hero-spillene havnet hos Activision.
Activision valgte å bruke plastinstrumentene som utgangspunkt, og fikk flere av sine spillstudioer til å lage selve innholdet. Blant annet har Neversoft, folka som tidligere lagde Tony Hawk-spill, stått bak flere Guitar Hero-utgivelser.
Skal man tolke uttalelsene fra Activisions Eric Hirshberg, kan kanskje et bud fra hans selskap være på vei?
- Jeg kan ikke kommentere dette, av åpenbare grunner, sier Hirshberg i et intervju med IndustryGamers.
- Men jeg kan si at jeg har tonnevis med respekt for Harmonix. De er noen helsikes dyktige utviklere, veldig innovative og jeg har ikke annet enn kjærlighet ovenfor dem, fortsetter han.
Videre i intervjuet snakker han om noen av utfordringene man har for å få Guitar Hero-merkevaren til å skinne igjen.
- Jeg tror veien mot å forfriske denne spillkategorien går gjennom innovasjon. Premisset i Guitar Hero – at alle har en indre rockestjerne – er noe vi alle har drevet med, alltid. En eller annen versjon av å synge inn i en hårbørste, eller å holde en tennisracket som den var en gitar, eller synge karaoke eller opptre foran baderomsspeilet. Alle gjør det.
- Så jeg tror kjernen fortsatt er veldig relevant. Jeg tror at vi bare må eskalere opplevelsen for folk, og innovere. Jeg tror sjangeren fortsatt er temmelig ny, så jeg tror det er på tide for oss å se på hva det neste nivået for denne sjangeren er.
Activision har allerede røpet at de fortsetter med Guitar Hero-serien sin til neste år. Hva fremtiden har å by på for Rock Band-merkenavnet, er fortsatt uvisst.