(PressFire.no): Lanseringen av «Redfall» gikk ikke helt etter planen for utviklerne i Arkane. Flerspillerspillet ble møtt med sterk kritikk fra spillere og anmeldere. Spillet er blitt kritisert for å ha store mengder bugs og for å føles uferdig ut.
Nå kommer en rapport fra Bloomberg-journalist Jason Schreier om at det gikk alvorlig galt under utviklingen av spillet – på grunn av dårlig ledelse og vekslende fokus – som førte til en massiv utviklerflukt i selskapet.
I en lengre artikkel, hvor Schreier har intervjuet mer enn et dusin utviklere i selskapet, kommer det fram at det vær svært stor misnøye blant de som jobbet der da «Redfall» ble konseptualisert.
Etter trykk fra daværende eier ZeniMax (som etter hvert solgte Bethesda og Arkane til Microsoft) skulle spille inneholde mikrotransaksjoner, være flerspiller og et såkalt «games as a service»-spill.
Arkane har gjennom årene blitt kjent for sine gode énspillerspill, og mange utviklere i teamet ble opprørt over å måtte jobbe på et spill som på mange måter skulle være det stikk motsatte av det de kunne best.
Etter at utviklingen gikk i stampe, mye på grunn av for få ansatte og dårlig retning staket ut av navngitte ledere, ble begeret fullt for svært mange: Rundt 70 prosent av de som jobbet på det kritikerroste «Prey» forlot selskapet.
Arkane har slitt med å ansette nok til å fylle opp tomrommet, både fordi ZeniMax var kjent i bransjen for å betale dårlig – og fordi få utviklere ønsket å flytte til Texas, hvor de har hovedkvarter.
Da Microsoft kjøpte selskapet var det flere som håpet at de skulle se hvor dårlig «Redfall» lå an til å bli og kansellere prosjektet, men i stedet ble spillet løftet fram som en storsatsing, noe som betegnes som et stort feiltrinn.
«Redfall» føyer seg inn i en rekke av spill fra Microsofts kjøpte studioer som ikke har overbevist spillerne.