Avslørte «Battlefield 2042»

Dropper tradisjonell historiedel.

9. juni 2021 17:10

(PressFire.no): På et lukket digitalt arrangement avslørte Electronic Arts og DICE det nye «Battlefield»-spillet for invitert presse.

Der fikk blant annet PressFire en presentasjon av «Battlefield 2042» og i grove detaljer hva man kan forvente når det lanseres 22. oktober.

Spillet vil denne gangen droppe en separat historiedel, men vil ifølge utviklerne selv fortelle historien gjennom flerspillerdelen.

I «Battlefield 2042» er verden i full konflikt om verdens ressurser samtidig som det pågår en flyktningkrise. Soldater som ikke lenger har tilhørighet til et land har infiltrert en rekke staters militær, og venter på å slå til.

r/Battlefield6 - A LOT of leaks from origin

Spesialister

Spillerne tar rollen som såkalte No-Pats – hvor man har en litt annerledes oppdeling av rollene denne gangen. I stedet for å velge klasser, er det nå spesialister man velger, og alle disse kan bruke alle de forskjellige våpentypene.

De har derimot en spesiell evne hver, og et unikt våpen. DICE har i denne omgangen har avslørt fire av disse spesialistene:

- Wikus Casper Van Daele er utstyrt med droner som kan markere fiender og sende ut en elektromagnetisk puls som slår ut utstyr. Som spesialevne kan han høre folk som nærmer seg.

- Maria Falck er klassisk support-rolle som har et healing-våpen som kan skyte helbredende kuler og gjenopplive folk på avstand. Hun er også den eneste som gjenoppliver folk med full helse.

- Webster Mcay har en pistol med gripekrok som lar han komme seg opp på tak og andre plasser. Han løper raskere enn alle andre selv om han sikter.

- Pyotr Boris Guskovsky er en klassisk «tank» og kan sette ut en turret som skyter på andre. Hans spesialegenskap er at denne turreten er kraftigere om han er i nærheten.

r/Battlefield6 - A LOT of leaks from origin

Enorme kart og 128 spillere

Det nye spillet øker også antall spillere helt til 128 spillere på pc og de nye konsollene, men lover også større boltreplass på de nye kartene. De eldre PS4- og Xbox One-konsollene vil få reduserte kart og maks 64 spillere, men det er ikke helt klart akkurat hvordan dette vil foregå enda.

Nytt i dette spillet er også at tornadoer kan herje på noen av banene. Når disse slår til vil de røske med seg både spillere og kjøretøy, men kan brukes taktisk for å komme seg unna med wingsuits og nevnte gripekroker. Eventuelt kan man håpe på at kjøretøy som flyr rundt tar ut fienden.

Foreløpig har DICE avslørt syv kart, hvor Hourglass ble omtalt som et av de større. Kartene skal være delt opp i mindre områder som må tas over for å vinne.

Hourglass finner sted i Qatar, med skyskrapere i et ørkenlandskap og tilhørende sandstormer og tornadoer som blåser gjennom. Disse tornadoene tar med seg både folk og kjøretøy når den herjer gjennom kartet.

Kaleidoscope er en urban lekeplass i Sør-Korea med en bråte skyskrapere og en grønn park i midten. Det blir mulig å komme seg mellom skyskraperne via såkalte ziplines, og man skal kunne gå inn i alle sammen.

Manifest er inspirert av havnetransport i Singapore og kampene skjer blant annet mellom containere og store skip man kan gå inn i.

I Orbital er det en rakettoppskytning som er i sentrum – hvor raketten kan sette kursen mot himmelen, men også avbrytes (DICE hinter til at oppskytingen «feiler» og lager kaos).

Discarded har handling rundt en atomtrussel og inneholder blant annet et strandet gigantisk båtvrak – hvor utviklerne selv lover gode kamper på kloss hold.

Borderline foregår i Egypt, hvor en kjempestor vegg skiller ørkenområder og enorme speilparker fra frodige jorder.

Det største kartet skal imidlertid verre Irreversible – et kart på nesten seks kvadratkilometer som har handling hentet fra Antarktis og hvor olje og gass er i sentrum av temaet. Hvert lag starter i hvert sitt hovedkvarter og må reise ut til oljeraffineri, en radar som kun kan nås via luften og en oljerigg.

r/Battlefield6 - A LOT of leaks from origin

Mer avsløres snart

Ifølge DICE blir det større valgfrihet i det nye spillet for å «skape de sprø øyeblikkene serien er kjent for» - hva det betyr i praksis er ikke like tydelig ennå, men tornadoer og oppdeling av baner virker å være sentralt.

Det vi vet er at det blir mulig å endre våpen og utstyr når som helst (man kan sette på eller ta av f.eks. kikkertsikter når man vil), og alle spillere kan få fraktet inn kjøretøy når som helst i løpet av kampen.

I denne rundet var det kun modusen All-out Warfare DICE ville avsløre – som inneholder en oppdatert versjon av Conquest (hvor man kjemper om å ta over områder) og Breakthrough. Sistnevnte setter to lag opp mot hverandre, hvor den ene parten forsvarer og den andre prøver å bryte gjennom.

En ny del av spillet kalt Hazard Zone ble hintet om, men som de i denne runden ikke ville avsløre. Det ble imidlertid påpekt at det ikke var en battle royale-variant, men at det ville være mer fokus på taktisk skyting med mindre lag.

Til slutt lover de også en egen del som utvikles av DICE LA, som de selv kaller «et kjærlighetsbrev til de som har spilt «Battlefield»-serien lenge».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3