Under E3 i Los Angeles i sommer fikk vi en demonstrasjon av «BioShock Infinite», som viste seg å bli et av de mest lovende spillene fra spillmessen.
Spillets handling tar sted i en svevende og utopisk amerikansk by kalt Columbia på tidlig 1900-tallet.
Og en av de mer i øyenfallende elementene i spillets historie, er jenta Elizabeth. Hun er fanget av en stor og mekanisk fugl kalt Songbird, og det er din oppgave å redde henne.
Samtidig har hun et komplisert forhold til fuglen som har fungert som forelder i størsteparten av hennes liv.
Spillets skaper, Ken Levine fra Irrational Games, forteller nå til Computerandvideogames.com at hennes forhold til fangenskapet er inspirert av familievold og mishandling:
- Jeg har hatt erfaring med en jente jeg en gang kjente og datet. Hun hadde vært sammen med en som hadde mishandlet henne, sier han og fortsetter.
- Alle klisjéene du har hørt er sanne. Hun fortalte at han hadde dyttet henne ned trapper da hun var gravid og at han hadde tvunget henne til å gå på kne i knust glass. Forferdelige ting. Men samtidig unnskyldte hun ham hele tiden og jeg visste hele tiden vi gikk ut at hun kom til å gå tilbake til ham.
Videre påpeker han at dette ikke er Elizabeth, fordi Elizabeth faktisk prøver å komme seg fri, men at det definitivt er en kobling her.
- Dette er tingen (journ. anm. den mekansike fuglen) som oppdro henne. Det var den eneste kontakten hun hadde. Han kom med maten, klærne og bøkene. Han lekte med henne da hun var liten. Derfor har hun en indre konflikt. Jeg synes rollefigurer med konflikter er langt mer interessante, sier han.
Spillet har en historie som også tar opp nasjonalisme og det totalitære samfunn, elementer som også fantes i det forrige spillet til selskapet - «BioShock».
«BioShock Infinite» skal etter planen slippes til Xbox 360, PlayStation 3 og PC i 2012.