Vi skrev nylig om hvordan en IGN-artikkel forklarte om en forenkling i dialogsystemet i oppfølgeren til «Dragon Age: Origins», noe som naturligvis har skapt reaksjoner hos fansen. Nå har BioWare på det offisielle forumet valgt å kommentere dette nye systemet, og bedyrer at det ikke er så primitivt som IGN ga inntrykk av.
- Vi setter opp til fem valgmuligheter og fem etterforskningsmuligheter per dialognode. Det er også forskjell mellom valgene, når du faktisk velger noe, og vi gir deg muligheten til å uttrykke deg selv på forskjellige måter, noe jeg synes er ganske kult, skriver teknisk designer, Craig Graff fra BioWare, i et foruminnlegg og påpeker at dette er detaljer som selskapet ikke formelt har avslørt ennå.
Noen brukere har også fått inntrykket av at det bare er tre valg i dialogene når IGN forklarte de tre moralsymbolene som påvirker rollefiguren. Sjefsdesigner Mike Laidlaw prøver å oppklare noen misforståelser.
- Jeg er ikke sikker på hvor de har fått inntrykket av at det bare er tre valg i dialogen fra. Kanskje det var når jeg viste dem halve dialoghjulet med tre valg, som jo etterlater den andre halvdelen med flere valg.
- Det er også verdt å nevne er at vi ikke er låst til spesifikke symboler per sted i hjulet. Nei, nei. Vi er LANGT mer fleksible enn det. Vi er som gymnastikkutøvere, skriver Mike Laidlaw i et foruminnlegg.
BioWare-sjef David Gaider påpeker på forumet at demoen under Comic-Con var laget for å fokusere på spillets nye kampsystem - og derfor ikke inneholdt så mye dialog. Han skriver i tillegg at personlighetsvalgene i dialogen, som vises med moralsymboler, er langt mer komplekse enn det artikkelen gir inntrykk av.
«Dragon Age 2» utvikles til PC, PS3 og Xbox 360 og skal slippes mars. 2011.