Nordmannen Jorg Hauan jobber som associate producer på det nylig lanserte onlineskytespillet «Blacklight: Tango Down» hos Zombie Studios i Seattle.
«Blacklight: Tango Down» er et skytespill som er utelukkende utviklet med tanke på at spillerne skal konkurrere mot hverandre over nettet. Dermed havner det i selskap med giganter som «Team Fortress 2», «Modern Warfare»- og «Battlefield»-spillene, men er kun nedlastbart og langt billigere enn konkurrentene.
Til PressFire forteller Hauan at fascinasjonen for spill begynte med pappas bærbare PC og spillet «Digger» da han var bare fem år gammel. Ifølge moren skal Jorg ha vært villig til å gjøre nesten hva som helst for å få mest mulig tid foran PC-en.
- Men det hele tok av da jeg gikk på Kaospilot-skolen i Århus. Der startet jeg og noen klassekamerater et prosjekt sammen med Linden Lab (skaperne av «Second Life») og Friends of the Urban Forest i San Francisco.
Jorgs første spillutviklingsprosjekt hadde altså en andel miljøvern-idealisme. «Second Life»-spillere kunne kjøpe et tre i spillet - og for hvert tre som ble kjøpt i spillet, plantet Friends of the Urban Forest et virkelig tre i San Francisco.
- Jeg ble sulten på mer, og siste året åpnet muligheten seg når jeg fikk følge Zombie Studios-sjefen Mark Long i to måneder. På den måten fikk jeg et dypere innblikk i spillindustrien og hvordan man utvikler spill, forteller Hauan.
Enden på visa var at Jorg fikk tilbudet om jobb som associate producer i selskapet, og Ifølge Hauan er det en stilling som krever at du har fingrene med i alle delene av utviklingen.
- Som associate producer på «Blacklight: Tango Down» har jeg vært borti det meste under utviklingen. Min oppgave har vært alt fra å hjelpe designavdelingen med å utbrodere systemer til å planlegge utviklingen i samarbeid med produsenten. Det gir en mulighet til å ha en finger med i det meste som skjer i produksjonen, og samtidig lære om alle elementene som må på plass før et spill er ferdig.
- En av mine artigste arbeidsoppgaver var å utvikle system for rank og erfaringspoeng sammen med sjefsdesigneren. I mine øyne er det dette som får spillerne til å komme tilbake for å spille mer, så vi jobbet lenge med å finne de rette poengstrukturene og hvordan du låser opp nye ting.
Det siste året har førstepersons skytespill med fokus på flerspiller over nett vært dominert av giganter som «Call of Duty: Modern Warfare 2» og «Battlefield: Bad Company 2». Hauan mener det er tilgjengeligheten og pris i kombinasjon med kvalitet som gjør at «Blacklight: Tango Down» kan konkurrere.
- Vi brukte dager på flerspillerdelene i både «Team Fortress 2», «Modern Warfare»-serien og «Battlefield: Bad Company 2» - fordi det er når man spller mot andre at slike spill blir virkelig artige. Vi ønsket å gi publikum et flerspillerspill som var rimelig, men også av høy kvalitet.
- Ved å gjøre spillet heldigitalt, kan vi lettere nå spilleren, men samtidig ha muligheten til å gjøre idéen om å lage et flerspillerspill tilgjengelig til en veldig rimelig penge virkelig.
Men tross sammenligning med ande skytespillgiganter, avslører Hauan at det var Xbox LIVE Arcade-spillene «Shadow Complex» og «Trials HD» som i utgangspunktet inspirerte dem til å gi ut spillet som en nedlastbar tittel.
- Disse to titlene gjorde at vi virkelig fikk øynene opp for denne plattformen som har skapt muligheten for uavhengige studioer til å publisere gode titler på markedet.
Nå som spillet er ute på Xbox 360 og PC, synes Hauan at dette så langt har gått relativt bra. Kritikken spillet har fått har påpekt elementer som utviklerne var klar over.
- Jeg føler det har gått bra. Vi er naturligvis fortsatt i startgropen i forhold til gigantene, men vi vokser gradvis og vi har enda til gode å lansere spillet til PlayStation Network.
- De fleste anmeldelsene har også vært gode og noe av kritikken spillet har fått er noe vi har vært kjent med. Det er nok ting vi kunne ha gjort annerledes med spillet, men alt i alt er jeg stolt over hva teamet har prestert på den tiden vi har arbeidet med det, forteller Hauan.
«Blacklight: Tango Down» ble sluppet til Xbox 360 og PC i juli, mens en PS3-versjon skal være rett rundt hjørnet.