(PressFire.no): Universitetene i Newcastle og Loughborough har publisert resultatet av en treårig studie som skulle se hvordan gamblingmekanikker i spill og loot boxer har påvirket barn og unge.
I studien har forskerne fulgt familier med barn mellom fem og 17 år, i tillegg til intervjuer med spillutviklere.
Konklusjonen er at gamblinglignende mekanikker som loot boxer «volder skade på barn og unge mennesker, inkludert finansiell og emosjonell skade».
Forskerne peker til at mange barn ikke skjønner hvordan matematikken bak sjansespillene fungerer, eller hvor dårlige oddsen er på å få sjeldne gjenstander – og at dette er med på å øke frustrasjonen og overdreven pengebruk.
– Det er klare paralleller mellom det audiovisuelle designet og sjansebaserte mekanikker i digitale spill og designet i regulerte gamblingmaskiner og -systemer, skriver forskerne.
– For eksempel fant vi énarmede banditter og ruletter i mange dataspill som spilles av barn og unge. Mange av disse mekanikkene viser også når man «nesten» vinner, der spillet gir spillerne illusjonen av at de nesten vant en gjenstand som typisk er mer sjelden eller har en høyere verdi i spillet.
– Vi vet at dette fikk noen barn og unge til å bruke mer penger på loot boxer enn det de i utgangspunktet hadde tenkt.
Barna skal også i stor grad ha observert at barn er villige til å bruke penger på å få tak i spesifikke gjenstander som fungerer som «sosial valuta» blant venner.
Flere av barna skal ha utvist tegn på avhengighet, også blant de som brukte bankkortene til foreldrene uten lov.
Samtidig konkluderes det med at spesiell valuta i spillene dekker over de faktiske pengene som brukes, og at mange barn har vanskeligheter med å vite akkurat hvor mye de har brukt – for eksempel når noe koster V-bucks enn i ekte penger.
Flere spillutviklere skal ha uttrykt at de ikke støtter enkelte av grepene spillene gjør, men at slike mekanikker ofte styres fra sjefer og utgivere for å nå nødvendige inntjeningsmål.
I konklusjonen anbefaler forskerne at salg av loot boxer bare skjer i dataspill med aldersgrense 18 år, og at alle loot boxer underlegges offentlig oppsyn slik at vinnersannsynligheter kan etterprøves.
Samtidig sier forskerne at all form for spillvaluta bør forbys. Alle kjøp som gjøres i spill bør være i lokal valuta, ikke i en arbitrær valuta (f.eks. krystaller eller gull) i spillet.
De ber også om at spillindustrien blir regulert av en uavhengig tredjepart som holder seg oppdatert på det som skjer i bransjen, og at regulering ser på langt mer enn bare loot boxer.