(PressFire.no): Det har stormet rundt rytmespill-utvikler Ryark Games de siste dagene.
Det taiwanske selskapet har utviklet musikk- og rytmespill som «Cytus 2», «Deemo» og «Soul of Eden» til mobiler, Switch, PS4 og PSVR.
Selskapet ble først beskyldt for å ha benyttet seg av AI-genererte bilder i sine kommende spill, før ryktene så gikk over til at selskapet skulle ha sparket alle sine kunstnere til fordel for å bruke AI-teknologier.
Fansen pekte til en rekke bilder lagt ut i sosiale medier av selskapet som inneholdt feil og mangler – som figurer med seks fingre på hendene og linjer som ikke helt passet inn.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="ko" dir="ltr">당신의 회사에 이제 더 이상 아트디렉터는 존재하지 않는것입니까?<a href="https://twitter.com/RayarkOfficial?ref_src=twsrc%5Etfw">@RayarkOfficial</a> <a href="https://t.co/oqQH3M1Scs">pic.twitter.com/oqQH3M1Scs</a></p>— CeRA / 세라 💚 (@CeRA_WHiTE_1_10) <a href="https://twitter.com/CeRA_WHiTE_1_10/status/1650484877685559297?ref_src=twsrc%5Etfw">April 24, 2023</a></blockquote>
– Som en tidligere Art Director på «Cytus 2» så føler jeg meg litt kvalm når jeg ser all innsatsen og kvalitetssikringen vi gjorde ende opp i noe dårlig AI-bullshit. For å være ærlig er jeg glad for at jeg forlot selskapet.
I en uttalelse benekter Ryark å ha sparket noen av sine kunstnere, men sier likevel at de har ansatt en rekke nye «AI-kunstnere» som skal lede selskapets arbeid innenfor AI-feltet fremover.
– I forberedelsene til påvirkningen som AI-generert innhold vil ha på industrien, så har Rayark fulgt nøye med, skriver selskapet.
– Vi eksperimenterer med nye verktøy og forbereder oss så godt vi kan på en verden som endrer seg raskt.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">Regarding the discussions about Rayark's use of AI, we would like to clarify the following:<br><br>The rumor that “Rayark is using AI technology in its artistic works and laying off its artists" is entirely false.<br><br>Please refer to the following image for the complete public statement. <a href="https://t.co/eZq4OYV5Oh">pic.twitter.com/eZq4OYV5Oh</a></p>— 【公式】Rayark (@RayarkOfficial) <a href="https://twitter.com/RayarkOfficial/status/1662466497531506688?ref_src=twsrc%5Etfw">May 27, 2023</a></blockquote>
Selskapet skriver videre at bruken av AI-verktøy under utviklingen av spill gradvis kan bli en trend i den bredere spillindustrien, og at selskapet har et «åpent sinn» til å lære.
– I denne perioden, for å kunne skape mer effektive prosesser og for å nå teknologiske gjennombrudd, så har vi ikke sparket noen kunstnere i det hele tatt. Tvert i mot har vi ansatt flere med AI-ekspertise for å forbedre utviklingsprosessene våre.