Ryktene om en oppfølger har florert lenge, men nå er det endelig offisielt. EA skal gi ut spillet, og nok en gang er det Visceral Games som er utviklere – akkurat som sist, da «Dead Space» i enkelte kretser raskt ble en favoritt.
«Dead Space» kom ut i oktober 2008, og lot oss følge hovedpersonen Isaac Clarke sin kamp mot de menneskelignende skapningene angrepet av et mystisk virus, som gav de kallenavnet Necromorphs. Tidligere i år kom også en variant til Nintendo Wii, kalt «Dead Space: Extraction».
Les også: Vår anmeldelse av «Dead Space: Extraction».
Oppfølgeren skal ut til PlayStation 3, Xbox 360 og PC, men så langt holder EA kortene tett til brystet i forhold til når vi kan forvente oss en oppfølger i butikkene.
Det som imidlertid er sikkert er at hovedpersonen igjen vil være Isaac Clarke og at han denne gang vil få nye verktøy tilgjengelig for å lemleste romvesener som står i hans vei.
- Vi er henrykte over å hoppe tilbake til denne serien, og å få lage det neste kapitlet i Isaacs reise, sier Steve Papoutsis, som er produsenten bak spillet, i pressemeldingen.
- Infeksjonen fortsetter å spres gjennom verdensrommet og vår helt Isaac Clarke er den eneste personen som kan stoppe det.
- Det er fortsatt flust av Necromorphs som må kverkes. I «Dead Space 2» er imidlertid ikke ting som de virker.
Papoutis lover flere skrudde og motbydelige monstere og en solid dose skrekk. Fokuset på en interessant historie fortsetter også.
- Forvent tvister i historien som vil overraske deg, sier han i pressemeldingen.
Før en «Dead Space»-oppfølger kommer i butikkene, lanserer utviklerne i Visceral Games «Dante's Inferno» tidlig neste år. Det spillet, løst basert på verket signert Dante Aligheri, kan prøvespilles på konsoll allerede senere denne måneden.
Les også: Dante-demo først på PS3.
Les også: Dead Space-film får regissør.
Les også: - Vi gir ikke opp «Mirror's Edge» og «Dead Space»
.
«Dead Space 2» slippes til PlayStation 3, Xbox 360 og PC. Det er foreløpig ikke sagt noe konkret om en lanseringsdato.
Trailer fra det første «Dead Space»: