Den fungerer og imponerer!

PressFire har testet den nye 3D-håndholdtkonsollen til Nintendo.

16. juni 2010 10:25

LOS ANGELES (PressFire.no): Før jeg hørte Reggie Fils-Aime snakke om hvor flott Nintendo sin nye 3DS-konsoll er, var jeg sikker på at 3D-effektene ville være noe i gata til Super Mario 64. Altså en «3D-verden» gjort på Nintendo-måten, men ikke ekte 3D. Men etter å ha hørt på Reggie sin tale ble jeg mer og mer nysgjerrig.  

Og da jeg fikk prøve maskinen selv, like etter Nintendos E3-pressekonferanse, ble det jeg hadde av skepsis erstattet av optimisme og stor entusiasme.

Selv om det er for tidlig å dele ut medalje og blomster til Nintendo – for testene vi fikk gjøre var basert på demoer og filmsnutter – så er det ingen tvil om at DS kommer til å leve i beste velgående i mange år til etter at 3DS blir lansert.

Her leser du flere E3 2010-nyheter.

3D-BONANZA

Jeg fikk spille «­Star Fox 64», og se trailere fra «Metal Gear Solid 3: Snake Eater» og lanseringstittelen «Kid Icarus: Uprising».

«Star Fox 64» var mitt aller første møte med denne konsollen, og for et førsteinntrykk det ble! Når jeg først satte meg ned og gjorde meg klar for å spille, så jeg helt i begynnelsen dobbelt. Jeg så ingen form for 3D, bare to forskjellige modeller av Fox sitt fly som møttes på midten av skjermen.

Det var ikke før jeg begynte å justere skjermens posisjon at de to flymodellene begynte å skape litt av den 3D-magien som Nintendo hadde forskuttert noen minutter før.

3D-effekten er faktisk ganske imponerende, og mye bedre enn det jeg forventet på forhånd. Når jeg manøvrerte flyet med den nye, analoge joysticken og skjøt laserkuler mot fiendtlige objekter, føltes det som ekte 3D.

Du kan se kulene dine forsvinne inn i skjermen før de treffer landskapet eller fiendtlige objekter. Men når fiendene skyter tilbake føles det som du ser ut av et vindu, og alt utenfor dette vinduet er i 3D. Dette betyr ikke at du ikke får følelsen av at kulene vil treffe deg. For når innkommende objekter kommer nærmere hodet ditt, føles det «virkelig».

«Star Fox 64»-demoen var tilfredsstillende – og kort. Demoen varte i cirka sju minutter, og i løpet av den tiden skjøt jeg ned mange fiender med relativ god treffsikkerhet takket være gode kontrolleren. Du styrer flyet med joysticken, og utfører unnamanøvre med d-paden.

Banen jeg spilte var en brei korridor okkupert av hindringer av ulike størrelser og vanskelighetsgrader. Grafikken var litt dårligere enn et gjennomsnittlig PSP-spill, men husk at dette er fremdeles bare en demo og ikke nødvendigvis representativt for sluttproduktet.


METAL GEAR OG KID ICARUS

Det var ikke så mye spennende som skjedde i «Metal Gear Solid 3: Snake Eater»-traileren jeg fikk se. Jeg så bare gode, gamle Snake traske rundt i jungelen. 3D-effekten var der den, men var ikke like overbevisende som «Star Fox 64» sin 3D.

Men hvis målet med traileren er å få meg interessert, så har den gjort jobben sin. Det blir uansett veldig interessant å følge med hva Hideo Kojima får ut av den nye DS-konsollen.

I det hele tatt virker det som om Nintendo både har fokusert på å hente frem gode, gamle navn og klassiske spill – samtidig som de oppdaterer med noen ferske spillmerkenavn. Noen av spillene som kommer til 3DS inkluderer Ridge Racer, Madden, Kingdom Hearts, Professor Layton, Batman, Assassin’s Creed og Saint’s Row.

Altså en blanding av det trygge og det litt mer dristige og uventede, og det liker vi! I tillegg til at det kommer spill i de seriene nevnt over, ble vi også forespeilet Mario Kart 3DS, Carnival Games 3DS, Animal Crossing 3DS og Paper Mario 3DS.

Den siste traileren jeg fikk se var av lanseringspillet «Kid Icarus: Uprising». Ut ifra traileren så har spillet eventyrspillelementer med både land- og luftkamper. 3D-effektene var gode og grafikken var rett og slett imponerende. Jeg skulle bare ønske jeg kunne ha spilt det selv, for dette er et spill som det er vanskelig å danne seg en mening om uten å ha spilt det selv. Men det var ingenting å si på reaksjonen i salen da dette spillet ble annonsert under E3-briefen til Nintendo. Dette blir et kjært comeback fra en gammel spill-traver.

Jeg likte min tid med Nintendo 3DS, og er mektig imponert over hva jeg ble vist.

Spørsmålet nå er hvor dyr den blir, for hvis ikke mine øyne har feilet så er grafikken PSP-verdig, og spillene er i 3D uten briller. Dette er dyr teknologi, og nøyaktig hva denne vil koste blir interessant å finne ut.

Nintendo lovte oss en 3D-opplevelse uten briller. Det løftet har de innfridd allerede sammen med noen demonstrasjoner som viser hvilken retning de ønsker å ta med denne teknologien. Vi er imponerte, nysgjerrige på DS-fremtiden og veldig klar for å spille flere titler til denne Nintendo-konsollen!


PS: Foreløpig har ikke Nintendo gitt oss antydninger om når 3DS blir lansert eller oppgitt en pris.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3