(PressFire.no): Det kan være vanskelig å spå det neste store i sosiale medier, og det var nok få som så for seg at det store på TikTok de siste ukene har vært et lite CDROM-spill fra 2012 som omhandler samisk kultur.
«Sáivu» gir spillerne en rekke oppgaver og spill som tar inspirasjon fra de åtte samiske årstidene, og som har både samisk og norsk tale – spillet ble produsert av Minimedia AS.
Og nå har altså spillet gått viralt, og flere videoer på TikTok som omhandler det har fått hundretusenvis av avspillinger – og flere har lagd sine egne versjoner og tolkninger av ting som skjer i spillet.
I tillegg har også NRK fulgt opp med en egen video der spillet spilles av gutta i JUŊKÁ.
Det hele kan nok spores til bruker VampireMikeYouTube, som driver kanaler både på TikTok og YouTube. Hans videoer som viser småspill fra «Sáivu» har fått nesten to millioner avspillinger på førstnevnte plattform.
Ikke planlagt
– Det er helt sprøtt!
Vi snakker med skaperen av spillet, Kari Hovda, som i dag jobber hos TV2 Skole.
Hun forteller at hun ble helt sjokkert da hun så utbredelsen av spillet på videoplattformen, og at dette ikke har vært en planlagt strategi for å skape blest – Minimedia ble lagt ned for mange år siden.
– Man kan jo ikke forutse eller forsøke å tvinge gjennom at noe går viralt. Sånn tror jeg ikke det går an, det er sånne ting som bare skjer, ler Hovda.
Hun var produsent og programmerer på spillet, i tillegg til å være bidragsyter på manus, og hun synes oppmerksomheten har vært flott.
Den plutselige populariteten til spillet har derimot bydd på en utfordring: Spillet er nemlig ikke tilgjengelig på dagens moderne plattformer, og det er neppe mange som sitter på datamaskiner med CD-spiller mer.
Derfor gir Hovda ut spillet på Steam denne uka, slik at de som har blitt nysgjerrig kan få tak i det.
Selve prosessen med å få spillet til å kjøre på dagens PC-er ble en positiv opplevelse.
– For jeg fant jo ut til min store overraskelse at spillet fortsatt fungerer helt fint på moderne maskiner og operativsystem uten at jeg trengte å gjøre noe som helst. Det var jo veldig flaks, så da var det bare å gi det ut igjen, forklarer Hovda.
Viktig samisk kultur
Hovda sier hun ikke har troa på store salgstall, men at det handler litt om tilgjengeliggjøring og preservering av spillene – spesielt nå som CDROM-formatet er dødt.
– Det er jo morsomt at det finnes der ute og kan spilles fremover. Det er jo et spill om viktig samisk kultur, og Sametinget som har betalt mesteparten av det får mer valuta for pengene, forklarer hun.
– Jeg synes det er kjempefint at det blir tilgjengelig igjen nå, slik at de som har lyst til å lære litt mer om samisk kultur kan bruke det.
Minimedia ga ut en rekke andre spill på samisk, og utviklingen av «Sáivu» kom som en forlengelse av dette. Å fortelle og vise fra samenes kultur ble viktig etter hvert som Hovda lærte mer.
– Jeg var oppe i nord en god del, og jeg begynte å skjønne fornorskingensom foregikk. Her er jeg i en bygd der alle snakker samisk, også skrur jeg på TV-en og alt skjer på norsk. Barna her lærer om norske eventyr, Espen Askeladd og slik, på skolene, men ikke om sine egne eventyr og kultur.
– De har masse kultur de ønsker å få fram, og idéen til spillet var det samene selv som hadde, så vi hadde mye å produsere spill på. Vi ville forsøke å holde samekulturen ved like.
Sametinget stilte opp med støtte – og spillet ble såpass populært at det ble kjøpt opp av både biblioteker og museer.
Ingen oppfølger...?
Renessansen for det nå elleve-tolv år gamle spillet følger en slags trend de siste årene der klassiske spill oppdages av yngre spillere.
Hovda forteller at hun snakket med illustratøren og animatøren for spillet, Bernt Robstad, som heller ikke hadde fått med seg Tiktok-trenden, men som hadde hørt noen kjente lyder fra mobilene til barna de siste ukene.
– Så fikk han jo bekreft at det var at han hadde hørt riktig, og at barna hans hadde funnet et spill han lagde. Det var veldig morsomt.
Kari Hovda var produsent på en rekke andre spill på starten av 2000-tallet, inkludert de populære «Josefine»-spillene, men hun humrer når vi spør om det blir et «Sáivu 2» nå.
– Nei, det tror jeg ikke. Det er en tid for alt, og jeg utvikler ikke spill lenger. Men om noen stiller opp med penger og teknisk kompetanse så...
«Sáivu» relanseres på Steam lørdag 10. juni