Disney har annonsert at de utvider sin satsing på spill myntet for sosiale medier som Facebook og MySpace ved å kjøpe selskapet Playdom for 3.6 milliarder kroner. Playdom har bare vært i drift i to og et halvt år, men med rundt 42 millioner aktive spillere har de allerede etablert seg som en av de store aktørene i markedet.
De står blant annet bak spill som «Social City», «Market Street» og «Bola». Målet er å kombinere Playdoms spillutviklererfaring med kjente merkenavn fra Disneys portfolio.
- Vi ser et stort vekstpotensiale i å slå sammen Playdoms talentfulle team med mulighetene i våre merkevarer, folk og verdenskjente navn som Disney, ABC, ESPN og Marvel, sier Disney-sjef Robert A. Iger i pressemeldingen.
- Dette oppkjøpet styrker vår strategi for å tilegne oss kapital i markeder med høyt vekstpotensiale som kan dra nytte av våre mange figurer, historier og merkevarer, og levere dem på en kreativt fengslende måte til en ny generasjon av fans på plattformen de foretrekker.
Playdom-sjef John Pleasants mener de nå får «en unik mulighet til å endre måten spillere i flere aldere spiller sammen på», og mener Disney og Playdom er en perfekt match
- Disney er et selskap som er fantastiske til å tenke fremover og er en ideell partner i vår visjon om å tilby fantastisk underholdning til folk fra hele verden, forteller Playdom-sjef John Pleasants i pressemeldingen.
Playdoms hovedkvarteret ligger i California og består av 15 spillstudioer. I tillegg vil John Pleasants bli en av sjefene for Disney Interactive Media Group, men også forbli sjefen for Playdom.
Spillselskaper med suksess innen sosiale medier er i vinden - og samtidig eksemplet som konkurrentene strever etter å kopiere. Spillgiganten Electronic Arts kjøpte i november 2009 «norske» Playfish for 2.25 milliarder kroner.
Playfish startet opprinnelig opp i Tromsø, men på oppkjøpstidspunktet var det elleve ansatte i Tromsø-kontoret, mens det var 120 ansatte fordelt på London, Beijing og San Francisco. Hovedkontoret ligger nå i London. Selskapet var også nylig aktuelle når de lanserte et eget FIFA-spill på Facebook, et spill PressFire testet heftig i løpet av formiddagstimene etter lansering.