I fjor overrasket «DJ Hero» oss. Et musikkspill som føltes friskt – blant annet fordi vi fikk et annet stykke plast mellom våre klamme spillfingre, og kunne snurre platespilleren for å skape fengende musikk. Dessuten var ikke 2009 det aller mest begivenhetsrike når det gjelder slike spill, det må også sies.
Det var likevel et befriende avbrekk å kunne leke seg med eggende klubbmusikk– og for en stakket stund bytte ut katalogen fra Guitar Hero- eller Rock Band-spillene med pumpende, elektronisk musikk.
«DJ Hero» ble til alt overmål PressFire-redaksjonens favorittmusikkspill i fjor, et hårstrå foran «The Beatles: Rock Band».
Det kommer nok ikke til å skje med «DJ Hero 2» i år, når vi snart samler troppene igjen for å evaluere spillåret 2010.
Ikke fordi dette er et dårligere spill. Tvert i mot. Men fordi vi nå har fått fingrene i «Rock Band 3», som virkelig pusher sjangeren videre og på mange måter er endestasjonen når det gjelder evolusjonen innen musikkspill. I «Rock Band 3» kan du lære deg å spille ekte instrumenter.
Denne oppfølgeren virker mindre betydningsfull, og handler om små forbedringer av en formel som ikke virker særlig engasjerende. Selv om dette minner om det å være DJ, så er det ikke realisme som settes i høysetet her. Men det er masse musikalitet til stede i «DJ Hero 2» også, og mye moro.
Two Turntables and a Microphone
Selv om utgiveren Activision i forkant av lanseringen av «DJ Hero 2» skrøt uhemmet av at «DJ Hero» ble den mest innbringende, nye spillmerkevaren i 2009 – kanskje for å dempe inntrykket av at spillet floppet stygt – så er dette en sannhet med modifikasjoner.
For «DJ Hero» var grisedyrt å handle i butikk. Spillet pluss en platespiller kostet deg nesten en tusenlapp, og da trenger man jo bare å selge halvparten så mange eksemplarer for å slå nummer to på lista over spillnykommere i fjor.
Men «DJ Hero» var en tittel som ble belønnet med gode anmeldelser. Det var godt nok til å gi grønt lys for å lage «DJ Hero 2».
Og noe av det vi etterlyste i fjor var større frihet og flere muligheter til å sette mer farge på låtene. Nettopp det har utviklerne i FreeStyle Games gjort noe med til oppfølgeren.
Du kan blant annet med fri dressur jobbe med crossfaderen i bestemte partier, eller scratche av hjertens lyst. Er du en dårlig DJ, så mister låtene sitt fulle potensial. På samme måte føles det som en berikelse når alt sitter - når du mestrer miksingen, klarer å smette inn samples som føles riktige og i takt med låta.
Hvis du enda ikke har hatt sjansen til å teste DJ Hero-konseptet, er det på sin plass med noen linjer om hva slags spill dette egentlig er.
Jobben din som virtuell DJ består av å mikse sammen to låter (en såkalt mashup), som du får instruksjoner om å blande underveis. Du kjenner konseptet om du har rørt ved et annet musikkspill før:
Fargesymbolene fra skjermen finner du her igjen på selve platespilleren, du må trigge samples underveis, scratche eller spole tilbake sangen på kommando. De tre lydsporene som åpenbarer seg på skjermen symboliserer de to låtene som miksen består av – og det midterste feltet er forbeholdt effekter, samples og slikt.
På plastkontrolleren sitter det altså en platespiller med tre fargede brytere på. I tillegg har du en crossfader, som du drar i retningen som anvist på skjermen, samt en effektknapp som du av og til blir bedt om å bruke.
Verdensomspennende DJ-karriere
Det nye i «DJ Hero 2» er at du også kan legge på vokal, på ekte SingStar-vis.
En riktig så dårlig idé, i og med at dette er mikser sammensatt av to ulike låter og at du har en person som hele tiden har som oppgave å manipulere og mikse disse sangene.
Dette er en modus som helt sikkert har kommet på plass som følge av et press om å gjøre «DJ Hero 2» mer sosialt og egnet for mer enn bare én person å spille.
På samme måte finner du enda flere moduser som er skreddersydd for sosial musisering. Og en oppfordring om at du handler deg nok et plastinstrument slik at du kan duellere mot en venn med hver deres platespiller.
Men karrieremodusen, kalt Empire Mode, er det som føles viktig og bra med «DJ Hero 2». Og miksene du finner i spillet er fantastiske.
FreeStyle Games har også endret måten du åpner nye utfordringer på, sammenlignet med «DJ Hero» i fjor. Nå er karrieredelen utformet som et verdensomspennende oppdrag der du skal markere deg som den nye, store stjerne-DJ’en. For å åpne opp et nytt land som du kan besøke, må du samle nok stjerner. Og disse stjernene får du ved å perfeksjonere teknikken og prøve deg på bonus-sett som du åpner underveis.
I tillegg kan du låse opp nye klær, ytterligere mikser og flere DJ-er du kan spille som.
Som krydder møter du på ekte stjerne-DJ’er som du må kjempe mot, og her får du noe å bryne deg på når det gjelder teknikk og tempo i fingrene.
Dessuten har man pusset på småting som at du enkelt kan følge venners rekorder i tillegg til at du har poengsummene dine registrert på skjermen. Det er i det hele tatt mer å strekke seg etter i «DJ Hero 2». Og kombinert med at du har mulighet til å sette mer særpreg på miksene, så er dette med på å gjøre «DJ Hero 2» til det spillet som «DJ Hero» burde ha vært.
Følelsen av å mestre en miks på høy vanskelighetsgrad, gjør «DJ Hero 2» til et temmelig unikt musikkspill. Det er ikke alltid at du føler det er realisme inne i bildet, men det spiller liten rolle når teknikken først sitter, alt flyter og miksene som åpenbarer seg føles som ditt verk.
Det er et stort pluss at man har klart å gi deg mer frihet i forhold til å sette dine fingeravtrykk på mashups’ene i oppfølgeren.
Med over 80 mikser på plass i «DJ Hero 2», mengder av nedlastbart innhold på vei – og med muligheten til å eksportere låtene fra det første «DJ Hero», er det all mulig grunn til å vurdere å investere i dette spillet om du satt igjen med en kritisk mine på gjerdet i fjor høst.
PS: «DJ Hero 2» er lansert til Xbox 360, PlayStation 3 og Nintendo Wii. Du kan kjøpe spillet i en rekke ulike innpakninger – alt fra kun spilldisken til en pakke med begge «DJ Hero»-spillene og platespiller samt mikrofon.