(PressFire.no): Vi lever i en merkelig tid. En pandemi skyller over kloden, mange er døde og restriksjonene sees over alt. Store arrangementer er avlyst over en lav sko, og det føles nesten som om verden står på vent.
Dette gjelder også årets Formel 1-sesong, som ikke ble sparket i gang før 6. juli – flere måneder forsinket. Like fullt har Codemasters levert kanskje den beste digitale gjengivelsen av sporten noensinne dette året.
Om du har klikket deg inn på denne teksten, er du sikkert allerede kjent med utviklerens tilnærming til bilspill. Codemasters er eksperter når det kommer til å gjengi bilsport i troverdig, men likevel tilgjengelig form.
Det gjør de også denne gangen, men der fjorårsutgaven for mange kanskje føltes litt for tynn til å kvalifisere som en ordentlig oppfølger, har de her tatt serien til nye høyder.
Begynn fra scratch
Denne gangen får vi nemlig to, eller egentlig tre fullverdige karrieredeler. Den ene er den velkjente, som går ut på å signere for et eksisterende lag. Her må du sørge for å levere pudding, slik at du får fornyet kontrakten, eller muligheten til å prøve deg hos andre og større aktører.
Den store nyhetene er imidlertid at Codemasters har implementert My Team inn i serien. Her får du starte ditt eget lag, og må selv velge lagnavn, farger og hvilken motorleverandør du vil bruke. I tillegg må du ansette folk, og sørge for å oppgradere fasilitetene, slik at de trives, og får gjort en best mulig jobb.
Dette er også kanskje den mest utfordrende delen av spillet, siden den blodferske doningen din kommer rett fra fabrikklokalet og ikke har gjennomført noen form for testing og oppgradering, før du gir deg i kast med første løpshelg.
Når du endelig får ting til å sitte, føles det desto mer givende, for det er ikke tvil om at du får mer eierskap til det hele, når det er du selv som står bak hele laginnsatsen.
Som nevnt er dette gammelt nytt for de som har tilbragt mye tid i «DiRT»-serien, men kompleksiteten i Formel 1, gjør at det likevel føles dypere.
Oppfyll drømmen
Selv synes jeg det er aller kulest å signere kontrakt med et eksisterende team. Det føles mest naturlig, og presset for å prestere overfor de andre, er en stressende, men også herlig følelse som hører spillet til. Dessuten er det sånn at man med eget lag, blir det ellevte på startsporet. Da hadde det vært mer troverdig om et av de eksisterende ble tatt ut.
Det er ti lag i Formel 1. Basta.
Så får det heller bare være at jeg gjør meg upopulær i kommentarfeltet.
Herlig miks
Nytt av året er at du også kan kjøre en full sesong i Formel 2. Dette kan du velge i karrieremodusen, og er en fin og troverdig vei å gå. Selvfølgelig er det toppklassen som er rosinen i pølsa, men de litt tregere F2-bilene gir en god innføring i sporten, og er en grei måte å venne seg på å traktere maskiner på denne siden av racing-skalaen.
Noen vil sikkert mene det er kjedelig, men i min bok, bidrar det bare til mer variasjon for pengene.
Spillet disker også opp med en håndfull klassikere fra åttitallet og frem til 2006. Dette er vel så interessant. Reglene i Formel 1 endres nærmest fra år til år, og det er stilig å kunne se – og ikke minst kjenne på – den enorme forskjellen på turbomaterne fra åttitallet, via nittitallets fjærlette V10-doninger, til dagens aerodynamiske vidundre.
Denne klassiker-delen, er noe jeg gjerne hadde sett at Codemasters hadde utforsket mer. Tenk om vi kunne få en fyldig karrieremodus fra for eksempel 1976 til 1989 (da turbo ble forbudt første gang), med alle biler, førere og drama som fulgte med.
Jeg medgir at det er et ambisiøst prosjekt, men det må være lov å ønske seg. (Kanskje et helt eget spill?)
Du er kongen
Som i tidligere spill – og ordentlig Formel 1 – består en Grand Prix-helg av treningsrunder, kvalifisering og selve løpet. En kul greie er at treningsrundene ikke bare er der for din egen del. Her kjører du nemlig forskjellige utfordringer, som laget bruker for å samle inn data om bilen din. Dette fører igjen til erfaringspoeng du kan bruke på utvikling av motor, chassis, hjuloppheng osv.
Det anbefales også for din egen del å bruke denne tida godt. Formel 1 er en lynrask sport, og god kjennskap til banen er alfa-omega om du har planer omå hevde deg. Mange tekniske partier krever at du treffer første sving riktig, sånn at du kan holde klampen i bånn. Havner du på utur, blir det krøll i flyten. Bakenden slipper nervøst, og du kan skyte en hvit pil etter sjampis-dusjen søndag kveld.
For selv om dette ikke er en helt hardbarka simulator, som for eksempel «Assetto Corsa Competizione», så er det ikke bare-bare om du skrur av alle hjelpemidler. Noe man også bør, om man vil ha den rette opplevelsen. (Traction control, ble for eksempel forbudt i 2008).
Når du har øvd, og ting virkelig går din vei, blir det nesten som en rus. Jeg vurderte nesten å ringe opp teamene og kreve en fast sjåførplass til neste år.
Codemasters har i mange år vært mestere på å skape en troverdig kjøreopplevelse for oss med beskjedent oppsett (håndkontroller), og de skuffer heller ikke denne gangen.
Legg til at motstanderne er smartere og mer aggressive enn tidligere, og vi har en pakke som alle med sans for Formel 1, eller bilspill generelt bør få med seg.
I den andre enden, har de også lagt til rette for dem som kanskje ikke har spilt særlig med bilspill før. Du kan få både hjelp til styring, og skru på en funksjon slik at bilen automatisk settes tilbake på banen igjen. Her kan man altså gå fra fersking til proff, bare man investerer tid.
Med disse hjelpemidlene er det også lettere å få med uinnvidde på en runde sofa-racing. Jepp, Codemasters har lagt til kjøring på delt skjerm. Ikke akkurat hverdagskost i disse dager.
Lekkert
Vi har ennå ikke snakket om lyd og grafikk, men dette er noe som fortjener skryt. Biler og baner er gjenskapt ned til minste detalj, og sistnevnte svøpes i lekre tåke og væreffekter. Spillet må samtidig få skryt for å ha tonet ned refleksjoner i karosseriet på bilen (en felle mange bilspill har gått i opp gjennom årene). Spillet kjører i 30 bilder i sekundet, men når det er så stabilt som her, så går det helt fint.
Skademodellen er også verdt å nevne. I full simulator-modus, skal det ikke mye til før det spruter karbon, noe som ofte etterfølges av mangel på veigrep. Det er brutalt, men slik er racing.
Lyden av snerrende motorer er også heftig, og sammen med en lagsjef, som faktisk gir deg nyttig info underveis, trekkes du ytterligere inn i opplevelsen.
Som standard er spillet satt opp med at info fra lagsjefen kommer ut fra PS4-kontrolleren. Dette er sikkert gjort for å gi den tynne og sprakende radio-lyden, men det gjør det litt vanskelig å få med seg hva som blir sagt. Dette kan imidlertid endres i menyene.
Det er faktisk litt greit å få med seg at Lewis Hamilton, som har pustet deg i nakken i syv runder, har problemer med bilen. Da kan du faktisk roe litt ned, noe som også passer bra i og med at lagsjefen også melder om at turboen din er i ferd med å ta kveld.
Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å innovere når man skal gi ut et spill basert på den samme sporten hvert år. Faktisk er jeg ganske imponert over at de har greid det her. Spesielt med tanke på den rare verden vi i dag lever i, med «alle» på hjemmekontor, og en kraftig amputert sesong.
«F1 2020» er den mest komplette Formel 1-pakken til dags dato, og med et vell av innstillinger, kan dette anbefales til alle med sans for billøp i digital form. Det blir fem vidåpne glugger på terningen.