(PressFire.no): Driftige utviklere har greid å produsere en egen kildekode til «The Legend of Zelda: Ocarina of Time».
Det er prosjektet ZRET som i to år (veldig forenklet) har kikket på hvordan spillets ferdigutgave fungerer og produsert ny kode som kan leses av moderne datamaskiner og som produserer originalspillet når den kompileres.
Flere titalls programmerere har vært involvert i prosjektet, som metodisk har gått gjennom alle funksjoner i spillet og skrevet tilsvarende varianter. Nå gjenstår dokumentasjon, småfiksing og en siste sjekk før det hele slippes til massene.
Så hva betyr dette? For et par år siden ble det samme gjort med «Super Mario 64», og det å ha kildekoden til et spill gjør at spillet kan endres eller porteres uten store problemer.
Resultatet ble at spillet fikk en PC-utgave som støttet høyere oppløsning og moderne funksjoner som ray tracing. Nye baner ble lagt til, modeller oppdatert og spillet ble portet til maskiner som Nintendo DSi og 3DS.
Nintendo er nok neppe så glad for dette, men såkalt reverse engineering bryter ikke med opphavsretten til spillutviklere. Det blir heller ikke brukt originale teksturer eller modeller i prosjektene – kun ny kode skrives som har den samme funksjonen som den gamle.
Teamet bak denne varianten jobber også med å «dekompilere» spill i serien som «Majora’s Mask» og «Minish Cap».