(PressFire.no): Det er i et internt møte med utviklerne i Electronic Arts at toppsjef Andrew Wilson diskuterer fremtiden til «FIFA»-seriens navn.
Det ble i fjor kjent at avtalen mellom EA og fotballorganisasjonen FIFA er i ferd med å gå ut, og at sistnevnte skal ha krevd dobbel betaling i tiden fremover – mens EA ikke virker interesser i å punge ut.
Selskapet har nå registrert merkevaren «EA Sports FC» istedet.
Ifølge nettsiden VGC, som har kilder innad i selskapet, skal Wilson ha forklart de ansatte at FIFA-spillene har blitt blant de største underholdningsproduktene i verden.
– Jeg vil argumentere for at FIFA-merkevaren har mer mening som et dataspill en som en fotballorganisasjon, skal Wilson ha sagt.
– Det vi får fra FIFA i et år hvor det ikke er VM er fire bokstaver å ha på fronten av eska.
Han skal ha påpekt at EA har mer enn 300 andre avtaler som sikrer alt av informasjon i spillet, inkludert avtaler for å bruke spillernavn og -utseender, klubber og turneringer ut over VM.
Dermed går det mot at «FIFA 23» blir det siste spillet med FIFA i navnet dersom avtalen ikke reforhandles. Wilson mener på sin side at dette er en mulighet for å tjene mer på fotballspillet.
– Spillerne sier at de vil ha flere kulturelle og kommersielle merkevarer som er relevant til dem mer integrert i spillet, skal Wilson ha sagt, og pekt til at merkevarer som Nike ikke kan være i spillet fordi FIFA har en avtale med Adidas.
Også spillmoduser ut over vanlig fotballkamper skal også ha blitt nektet av FIFA.
– Jeg vet ikke om vi kommer til å komme i mål med avtalen. Og ironisk not, om vi ikke gjør det og får mulighet til å skifte navn på spillet og ta mer kontroll over det globale fotball-økosystemet som vi skal bygge, så vil vi sikkert øke omsetningen.
– Fordi da kan vi jobbe med flere partnere, lage flere spillmoduser og ekspandere dypere og bredere inn i det digitale økosystemet rundt fotball.