(PressFire.no): Den skarpe høstluften renser lungene, løvet flyter i små vanndammer og solstrålene stikker gjennom treleggene.
Jeg rekker ikke å tenke mye på det, men selv om jeg befinner meg bak rattet på en brutal superbil i 280 kilometer i timen, slår det meg: Herregud, så vakkert det er.
Og slik har det alltid vært i «Horizon»-spillene; en fantastisk flott, åpen verden som innbyr til alt fra heftig råkjøring til nydelige søndagsturer.
Sidespor
For uinnvidde er det greit å ta en liten oppsummering: «Forza Horizon» er den litt mindre seriøse fetteren til «Forza Motorsport» - som i sin tid ble unnfanget for å konkurrere med Playstation-eksklusive «Gran Turismo».
I stedet for steril baneracing handler det her om å kjøre villmann rundt i mer levende omgivelser. For fans av hovedspillet, og for tilhengere av de mer seriøse bilspillerne, kunne nok konseptet se litt merkelig ut, da det første spillet ble annonsert i 2012.
I ettertid har det imidlertid vist seg at «Horizon» klarer seg bedre enn hovedspillet på flere punkter, og det står jeg fremdeles ved.
De fire årstider
Bakteppet er som vanlig Horizon-festivalen - en bil- og musikkfestival av det grandiose slaget. I de tre forrige spillene var vi innom USA, Sør-Europa og Australia, og nå er turen kommet til Storbritannia.
Personlig ble jeg noe overrasket over valget av lokasjon. Når jeg tenker på den britiske landsbygda ser jeg for meg en rolig kjøretur på trange snirklete veier i en veteranbil, ikke sanseløs racing i 3-400 kilometer i timen.
Nå har jo utvikler Playground Games gang på gang vist at de virkelig kan å snekre i hop flotte og varierte verdener, og deres miniatyr av tåkeøya er overhode intet unntak.
Veinettet og landskapet er godt gjennomtenkt, og det er lagt opp til å ha det gøy med alt av kjøretøyer som spillet disker opp med.
Og ønsker du å tenne en sigar og bare skli rolig rundt i en gammel Aston Martin og snuse inn omgivelsene i rolig tempo, kan du fint gjøre det.
Faktisk fremstår denne versjonen av Storbritannia nesten litt for idyllisk med sine små landsbyer med gamle hus og steingjerder. Det kan nesten virke som om man har reist tilbake i tid i en slags nostalgisk feberfantasi.
Dette underbygges av det som kanskje er spillets største nyhet, nemlig skiftende årstider.
Hver årstid har sin sjarm, men i «Forza Horizon 4» er de fremstilt så tåredryppende vakkert at det nesten blir for mye av det gode.
Det føles rart å skulle kritisere spillets vakre utseende, men jeg kan nesten ikke la være.
Skiftende årstider er likevel udiskutabelt en veldig kul greie, og når vinteren setter inn, endrer kartet fullstendig karakter. I spillets introduksjonsdel som tar cirka fire-fem timer får du teste ut samtlige, og fremover er det lagt opp til at hver sesong varer i en uke.
Svært og massivt
«Forza Horizon»-serien har aldri manglet på innhold, og nå har det vokst seg enda større. Her er haugevis med forskjellige billøp, utfordringer og andre sideoppdrag innen de fleste sjangre. I det ene øyeblikket freser du rundt med en rallycrossbil i skogen, mens du fem minutter senere er hyret inn som stuntsjåfør på et filmsett.
Det er også enda større fokus på flerspiller denne gangen. Mens den åpne verdenen tidligere bestd av såkalte Driveatars - altså datastyrte motstandere basert på virkelige spillere, blir du nå koblet til en server med opptil 72 andre spillere - etter at du har gjennomført den overnevnte introduksjonsdelen.
Samtlige løp i karrieredelen kan kjøres sammen med andre, og det er en rekke egne turneringer og konkurranser som kun er ment for dette. Det arrangeres også nye løp på daglig basis og basert etter hvilken årstid det er.
Det skal bli spennende å se hvordan dette spillet vil utfolde seg fremover, men det er ingen tvil om at det har potensiale til å leve lenge.
Det må samtidig nevnes at du også kan spille alene uten nett.
Mer mas
Et bilspill må så klart ha biler, og her har vi i alt 450 forskjellige å velge mellom. Disse kan man enten kjøpe, eller vinne gjennom å gå opp i nivå, eller såkalte wheelspins blant annet.
Du skårer poeng, og vinner noe hele tiden. Det har jeg gitt kritikk for i tidligere spill i serien, og det har ikke blitt noe bedre her.
Vinn et løp, poeng, spinn med hjulene, poeng, kræsj i et tre, poeng. Ta en pause og hent en kopp kaffe, poeng.
Hele tiden er det en eller annen måler som tikker i bakgrunnen, og det er til å bli litt matt av, etter min mening.
I tillegg til biler, kan du også nå vinne forskjellige plagg for å kle opp figuren din. Sikkert artig for noen, men for meg blir det hele litt for mye.
Utvikler mener det sikkert godt, og de ønsker nok bare å sørge for at man hele tiden har en form for progresjon, men kjære vene.
Megatøft
Det sagt. På veien føles det også denne gangen helt nydelig. Det er få spill som får meg til å føle meg som en kulere sjåfør enn «Forza Horizon», og det er akkurat like tøft denne gangen. Som vanlig er det teknologien fra storebror «Motorsport» som ligger i bunn, og med alle hjelpemidler avslått, diskes det opp med en - om ikke realistisk - men troverdig kjøreopplevelse.
Grafikk og lyd er også i toppklasse. Selv har jeg testet spillet på en helt vanlig Xbox One. Der kjører spillet med 30 bilder i sekundet, og det ser helt nydelig ut.
Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan denne eventyrverdenen ser ut i 4K på PC eller på Xbox One X.
Man kan si mye om «Forza Horizon 4». Det er et massivt, men gjenkjennelig spill for alle som har vært borti serien tidligere. Formelen fungerer fortsatt og de skiftende årstidene gir det hele et friskt pust.
Det skal bli spennende å se hva de koker i hop neste gang. I mellomtiden er det mer enn nok å fylle tiden med her.
«Forza Horizon 4» slippes til Xbox One og pc 2. oktober.