Golden Sun: Dark Dawn

Hyggelig gjensyn etter syv års ventetid.

Det har gått syv år siden «Golden Sun: The Lost Age» ble gitt ut på Game Boy Advance, men nå har endelig Camelot sluppet det tredje spillet i serien; «Golden Sun: Dark Dawn».

De to første spillene, «Golden Sun» og «Golden Sun: The Lost Age» var tenkt som en prolog til den egentlige historien, ifølge utvikleren.

For de uinnvidde er «Golden Sun»-serien et tradisjonelt japansk rollespill, hvor det dukker opp kamper mot monstre i kjent, turbasert stil.

Nostalgisk gjensyn 

I det tredje spillet har det gått tretti år siden helten Isaac og vennene hans reddet verdenen Weyard. Siden da har Isaac fått en sønn, Matthew, og det er han du spiller i dette spillet.

Når bestevennen til Matthew, Tyrell, ødelegger Isaacs flyvemaskin, blir de nødt til å reise ut i verden for å finne en fjær som er nødvendig for at maskinen skal fungere igjen.

Denne fjæren er uhyre sjelden og foreldrene til disse barna forventer at de skal klare å klatre opp i høye fjell på jakt etter denne legendariske fuglen. Underveis møter de på kjente figurer fra de tidligere «Golden Sun»-spillene og ender opp med å måtte redde verden nok en gang, i tillegg til å finne fjæren.

Er du nykommer til serien har heldigvis utviklerne lagt til en kunnskapsbase i spillet, som gjør det mulig å slå opp hendelser eller personer du ikke kjenner igjen eller husker. Der kan du slå opp mens du leser dialogen til folk, noe som er lett å sette pris på siden det er vanskelig å huske eksakt hva som skjedde for syv år siden.

Du kan enten styre rollefiguren med styluspennen til Nintendo DS eller bruke det tradisjonelle knappeoppsettet. I tillegg er kampmenyen lagt opp på en så oversiktlig måte at det er vanskelig å bestemme seg for om man vil bruke penn eller tommel.


Valgets kvaler

Selve kampsystemet er veldig enkelt å komme inn i. Du kan velge å angripe med våpenet du er utstyrt med, bruke psynergy (magi) eller bruke en av djinnene. En djinn er en ånd som representerer et visst element - som for eksempel jord eller ild. Underveis i spillet kan du finne flere djinner som også kan øke ferdighetspoengene til figurene.

Men hvis du ikke binder deg til en djinn åpner det muligheten for å kalle til deg en større ånd som kan skade fiendene betraktelig mer enn du kan på egenhånd.

Disse pene animasjonssekvensene kan være i form av drager som skyter lysstråler ned på fienden, eller demoner som river i stykker fienden. Så hvis du er glad i å ha mange djinner som kan kalle til seg demoner og drager, kan det hende at du står der med et veldig svakt lag som ikke tåler mye bank. Så man må velge mellom å ha et sterkt lag eller å ha sterke allierte, du får nemlig ikke både i pose og sekk.


Pusle med puslespill

Det «Golden Sun»–serien er mest kjent for er puslespillene du møter når du reiser rundt. Et av puslespillene går ut på dytte tømmerstokker i et mønster, slik at du kan hoppe fra stokk til stokk når du fyller et område med vann. Andre steder må du flytte på bokser og steiner for å komme til en djinn som har gjemt seg.

Spillet er fullt av slike puslespill og heldigvis har ikke utviklerne gått i fella ved å konstant bombardere spilleren med fiender mens du utforsker en labyrint. Dette fører til en bedre flyt i spillet, og jeg ble aldri irritert de gangene jeg blir kastet inn i kamp mot fiender. Det føltes mer som et avbrekk fra spillet enn at kampene er selve kjernen i spillet.

Til tross for at spillet har beholdt sjarmen fra de tidligere spillene, så føles det litt utdatert i forhold til nyere rollespill. Spillet har noen lange dialogsekvenser som ødelegger for flyten i spillet, og er ganske lineært helt opp mot slutten.

Gjenspillverdien kan uansett ikke måles opp mot rollespill som det glimrende «Dragon Quest IX».

Spillet er enklere enn tradisjonelle rollespill, så det passer ypperlig når du vil skvise inn en halvtime med eventyr på bussreisen hjem. Konsekvensen er dessverre at det også føles litt for lett til tider, men det kan være fordi undertegnede er vant til lengre økter med mer omfattende rollespill. 

 Til tross for dette er «Golden Sun: Dark Dawn» er et veldig underholdende spill med et godt designet kampsystem og mange puslespill man kan bryne seg på.

Oppsummering
Positivt
Stilige effekter i kampscenene Har beholdt sjarmen fra tidligere Golden Sun-spill Underholdende puslespill underveis i spillet
Negativt
Veldig lineært Svak historie Til tider alt for enkelt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3