«Gran Turismo 7» er et kjærlighetsbrev til bilkulturen

Går tilbake til røttene.

3. februar 2022 16:13

(PressFire.no): Sony og utvikler Polyphony Digital har vist fram mer fra det kommende «Gran Turismo 7», som slippes til PS4 og PS5 4. mars.

Spillet går litt tilbake til røttene, kan det virke som, etter et litt mer strømlinjeformet «Gran Turismo Sport», og later til å være et stort kjærlighetsbrev til motorsport og bilhistorie.

Til å begynne med har man igjen et «kart» som fungerer som en hovedmeny, og fra her er det en rekke moduser og undermenyer å besøke.

Den vanlige kampanjemodusen er på plass der man starter på bånn med en «dårlig» bil, må vinne løp for å tjene penger og etter hvert både oppgradere eller kjøpe nye biler.

Også kjente varianter som førerprøver hvor man tar forskjellige typer førerkort er med, og det samme er både oljeskift og vasking av bil.

Polyphony kiler de aller mest bilinteresserte kjærlig med en egen «Gran Turismo Café» midt på kartet, hvor du via en meny får diverse utfordringer for å låse opp nye biler – og du får samtidig mulighet til å lære mer om bilene via fakta, bilder og «samtaler» med de faktiske personene som designet disse.

Dette speiles også i måten man kan kjøpe biler på, som gjøres fra tre forskjellige plasser:

300 biler fra 2001 og senere vil kjøpes via «Car Central», hvor du også får et museum som viser historien til de forskjellige bilmerkene – igjen med en rekke bilder og informasjon.

Eldre biler kjøpes via bruktbil-annonser, der prisene vil endre seg noe hver dag – og mer ettertraktede biler vil kunne være dyrere enn da de først kom ut.

Det er også en antikkforhandler hvor man kan kjøpe noen av historiens mest ikoniske biler, som Aston Martin DB5, Mercedes-Benz S Barker Tourer ’29 og selv en god gammeldags Jeep.

Igjen med masse bakgrunnsinformasjon om hver bil og hvorfor de er anerkjent.

Mer enn 400 biler er med i spillet.

Det er 34 baner å kjøre på, med mer enn 90 forskjellige konfigurasjoner. Dette inkluderer både ekte baner og baner som ble designet for spillet.

Trial Mountain, Deep Forest og High-Speed Ring er tre gamle baner som gjør comeback her, for eksempel.

En rekke «mission races» er også inkludert, som er alt som ikke er «vanlig» kjøring: Dette inkluderer drag-racing og drifting. Også rally virker å være inkludert igjen denne gangen.

Og apropos – en ny «Music Rally»-del blitt lagt til, hvor det virker som om det er om å gjøre å kjøre så langt som mulig i løpet av én låt.

Spillet støtter to spillere i splittskjerm på én maskin og opp til tolv spillere over nett. På nett kan man åpne egne lobbyer hvor man kan skrive og prate med venner.

Polyphony kaster en haug med tall på oss: Det er rundt 60 forskjellige bildeler per bil som kan kjøpes for å fikse opp kjøretøyet, mer enn 600 deler som påvirker vindmotstand (som vinger, skjørt og spoilere), 130 forskjellige hjultyper, 1200 «offisielle» farger.

Du kan også sette inn veltebur og modifisere bilene til å bli bredere (wide body mods).

Både fotomodus og replay har fått overhalinger. Sistnevnte vil nå generere kameravinkler basert på musikken som spilles av – spillet inneholder 300 låter fra 75 komponister og artister.

«Scapes»-modusen hvor du kan sette inn bilene dine i ekte omgivelser har blitt oppgradert også, og har nå mer enn 2500 områder.

Spillet slippes altså 4. mars til PS4 og PS5. Se hele presentasjonen her:

https://www.youtube.com/watch?v=dq92wNoWeE0

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3