Gravity Crash

Det er ikke bare gravitasjonen som holder dette spillet nede.

«Gravity Crash» er utviklet av britiske Just Add Water og publisert av Sony for PlayStation Network. Det er også en egen PSP-utgave på trappene.

«Gravity Crash» inneholder en lang kampanje, lokal flerspillerdel med tre forskjellige moduser, en invitasjon til å lage og publisere egne baner og selvfølgelig muligheten til å spille andre personers kreasjoner.

Men likevel er det alt for lite spill her.

TAPTE MULIGHETER

«Gravity Crash» er et 2D-arkadespill med en vakker og enkel retrografikk som virkelig kler en stor HD-flatskjerm.

Kampanjen inneholder 37 ulike baner, og det er din plikt som pilot å styre gjennom dem alle - hvis du syns den relativt slappe historien og det repetitive banedesignet er verdt det.

Men heldigvis så krever spillet mer av deg enn bare å kjøre gjennom banene i full fart.

Før du starter på alvor får du et oppdrag som må gjøres unna. Disse varierer fra å ødelegge x antall tilfeldige bygninger til å ødelegge x antall spesifike bygninger.

Ikke så veldig variert, altså.

Av og til brytes monotonien opp med at du må redde noen allierte. Det hele er utrolig kjedelig, og hadde det ikke vært for noen kule bosskamper innimellom så kunne du med god samvittighet bare hoppe over hele kampanjen.

Det jeg syns er en tapt mulighet for «Gravity Crash», er å tilby spilleren en dypere spillopplevelse ved å la deg få mulighet til oppgradere skipet ditt.

For du vil gjennom kampanjen finne mange skjulte rom der det bare ligger edelsteiner som gir deg en ussel poengbonus. Jeg syns det hadde vært å foretrekke hvis du for eksempel hadde fått kraftigere våpen, mer liv eller lignende.

Det blir litt tamt å risikere å ødelegge skipet for å lete etter noen steiner som bare gir noen skarve poeng. Det finnes midlertidige oppgraderinger som gjør selve spillopplevelsen kjekkere, men som sagt så er de bare midlertidige.

FLY, CREATE, SHARE

Spillet har også en flerspillerdel, men denne er dessverre bare lokal og ikke online.

Det er tre forskjellige moduser der du og opp til tre andre kan spille.

Den første er ikke overraskende «death match», hvor målet er å skyte ned vennene dine.

Den andre heter «salvage» og går ut på å samle et gitt antall edelsteiner først, og den siste er et tradisjonelt kappløp.

Ingen av modusene er spesielt vellykkede men det er bedre enn ingenting. Hadde jeg bestemt ville jeg kuttet flerspillerdelen til fordel for en dypere kampanje, eller i det minste tillate online flerspiller.

Den siste store delen i «Gravity Crash» er muligheten å spille andres baner, samt lage dine egne. Verktøyet for å lage baner er simpelt og robust - du kan lage hva du vil der så lenge du har nok fritid.

Men når det kommer til stykket så må jeg innrømme at jeg har større glede å spille andre sine kreasjoner enn å lage mine egne. Og tro meg - det er en del av de hjemmelagde banene som er gode, og mange av dem er bedre enn utviklerne sine.

Måten du finner dem på er veldig smertefritt løst. Du kan for eksempel velge en sortering under «Highest rated» eller så kan du prøve lykken å velge «Most recent» og selv jakte på gullkorn blant de nyeste bidragene.

Kampanjen er for tynn og det er langt mellom de virkelig kule banene og bosskampene. Det hadde vært å foretrekke om det var flere typer oppdrag og ikke bare nedskytninger av spesifikke bygninger.

Flerspillerdelen er ikke revolusjonerende på noen måter, men den er helt grei.

Jeg savner bare muligheten for online flerspiller. Og takket være de brukerskapte banene så kan du teknisk sett spille «Gravity Crash» inn i evigheten, men det finnes bare mye «Gravity Crash» én person kan klare å spille.

Men sett fra en annen side så finnes det fremdeles fjomper som sitter og spiller «Counter Strike 1.6».

NB! Spillet kan handles fra PlayStation Network og koster 59 kroner. Du finner også en gratis demo på PSN.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3