(PressFire.no): I desember kunne norske Megapop Games avsløre sitt første steg i endring for studioet - ut med free-to-play og kreative forretningsmodeller på mobiltelefoner og inn med såkalt premium-spill til pc.
I flere år har «Haxity» ligget på «sløydbenken», og etter mye puss var de klar for å lette på sløret for full forpliktelse til den nye filosofien - i dobbel betydning.
Digitale kortspill uten salg av kortpakker eller andre fiffige forretningsmodeller er svært sjelden vare, men noe visse entusiaster har satt pris på.
Suksessen «Slay the Spire» har ledet vei og bevist at det finnes håp for spill uten samlemani.
Målet var å slippe «Haxity» i såkalt early access i mai, men selv om de misset toget ligger ikke Megapop Games langt bak.
Utsatte på eget initiativ
Jonathan Schwabe Strand fra Megapop Games forteller til PressFire at pandemien har gjort sitt for å bremse fremgangen, men at de selv valgte å utsette noen uker.
For selv om selve kampsystemene var på plass, var ikke ikke spilldesigner Thomas Sørensen fornøyd med spillets historiedel. Den var rett og slett ikke morsom nok.
Dermed har de brukt noen ekstra uker på å drysse litt glitter og stas på den før den nye «lanseringen» 17. juni.
Strand forteller videre at historiedelen også har blitt en viktigere del av introduksjonen enn tiltenkt, siden selve kampene kan være ganske krevende for nybegynnere og lettvektere i sjangeren.
Terskelen er rett og slett litt høy, noe vi selv fikk erfare etter noen runder i beta-versjonen.
- Vi trodde vi kunne lage en enklere campaign og at det var morsomt, innrømmer Jonathan.
Nå føler de at basen for historiedelen er på plass, noe som gjør det enkelt å lage den morsommere, i tillegg til at de kan utvide med nytt innhold. De har nå også muligheter til å dra inn spillsamfunnet inn i egne «events».
Dessverre var ikke denne historiedelen tilgjengelig i beta-testen vår, men skal være klar for early access-lanseringen. Foreløpig forblir den under slør.
Vanskelig eller dypt?
Vi har imidlertid prøvd noen kamper i «Haxity» og spillet har flere ledd med strategiske valg som kanskje er uvant i sjangeren.
De foreløpige tre rollefigurerene er fokuserte på visse strategiske fordeler med eventuelt tilhørende ulemper. I en kamp kommer det også flere runder med valg av kort, hacks og modifikasjoner er kanskje litt uvant for nybegynnere. Det kan fort virke litt overveldende.
Cyberpunk-temaet er sentralt knyttet til det spillmekaniske.
Både hacking og såkalt modding er en del av selve spillet, hvor det er selve hackingen som brukes strategisk for å strategisk «manipulere» kortene som ligger på «bordet».
Selve kortene er altså bare del av strategien du legger – hvordan du kan manipulere bordet med hacks blir en essensiell del av spillet. I bunnen av systemet ligger også velkjent «stein-, saks-, papir- filosofi».
Det sagt er det nok viktig å ha mange muligheter for at spilleren kan ta strategiske valg i et spill hvor man ikke skal bygge egen kortstokk over tid.
Ikke bare skaper det variasjon, men større muligheter til å påvirke spillet og sannsynligvis også en dybde som holder spillet mer interessant.
Ifølge Jonathan ser studioet for seg at de forblir i early access i alt fra et halvår til halvannet år - basert på optimistisk kontra pessimistisk estimat.
«Haxity» slippes i early access i Steam 17. juni.