I forbindelse med spill- og tegneseriemessen Penny Arcade Expo (PAX) deltok «Dragon Age»-utviklerne Mike Laidlaw, Mark Darrah, Matt Goldman og David Gaider fra BioWare i en paneldebatt for å diskutere fremtiden til spillserien.
Ifølge rpgsite.net fortalte de at der det første spillet handlet om å stoppe Darkspawn, og oppfølgeren handlet om en ny konflikt, vil det neste spillet handle om å «redde verdenen fra seg selv».
Med det skal de visstnok mene at hele verdenen nå er i full krig og du må fungere som fredsmegler. I tillegg skal selve spillområdene være langt større enn de foregående spillene – et kart de viste frem var ifølge nettsiden flere ganger større enn områdene i «Dragon Age: Origins».
Videre skal de ha fortalt at de jobber med å finjustere kampsystemet og at de vil bruke den neste utvidelsen til «Dragon Age II» i den sammenhengen. På den måten håper de å finne ut hvordan det skal fungere i det tredje spillet. De nevner blant annet at planlegging og plassering av figurene vil bli viktigere enn før.
De vil også at følgesvennene skal få mer oppmerksomhet i det tredje spillet. Med det mener de at spilleren skal være mer bevisst på de forskjellige styrkene og svakhetene i dem. En av de funksjonene er å introdusere bonusegenskaper når du bruker spesifikke figurer til bestemte formål.
Når det kommer til egne muligheter til å tilpasse følgesvennene skal de visstnok se på en løsing som ligger mellom «Dragon Age: Origins» og «Dragon Age II», men at de fremdeles lytter til forslag fra fansen.
Det ble visstnok også hintet om at det blir en ny hovedrolle som inntar det tredje spillet.
Det andre spillet i serien, «Dragon Age II», ble sluppet tidligere i år til veldig delte meninger. Mange mente BioWare «dummet ned» spillet, og spesielt mange pc-spillere satt igjen med følelsen av å ha trukket svarteper.
«Dragon Age III» har enda ikke blitt annonsert offisielt, men allerede i mai kom det frem at Bioware leter etter miljødesigner til spillet.