Indie-utvikler skuffet over Xbox 360-salget

«Monaco: What’s Yours Is Mine» tapte på å bli utsatt.

16. juli 2013 11:42

(PressFire.no): Etter å ha vært i produksjon i flere år, og bygget opp store forventninger på veien, ble indie-spillet «Monaco: What’s Yours Is Mine» sluppet tidligere i år.

Spillet skulle slippes samtidig til pc og Xbox 360 24. april. Men på grunn av en bug måtte Xbox-versjonen utsettes i siste liten.

Det hadde leie konsekvenser.

- Utsettelsen var definitivt ødeleggende for salget, innrømmer utvikler Andy Schatz i et innlegg på Reddit.

Føler innsatsen var bortkastet

Vår anmelder beskriver «Monaco» som en slags blanding av «Ocean’s Eleven», «Hotline Miami» og «Pac-Man».

Det fungerer.

Men spillet gjorde det altså ikke så godt på konsoll som utvikler Pocketwatch Games og Schatz hadde håpet på.

- Jeg regnet aldri med at Xbox 360 skulle være den plattformen vi gjorde det best på, men jeg er likevel svært skuffet over salget. Vi la ned tonnevis med innsats i å porte spillet, og det er trist at den innsatsen er mer eller mindre bortkastet, skriver han.

Utsettelsen skjedde på grunn av en feil i spillet som først dukket opp etter spillet var klargjort for salg på Xbox Live. Feilen fantes ikke på utviklerversjonene av konsollen.

- Flerspillermodusen krasjet nesten hver gang en hadde med fire spillere. Da vi skulle oppdatere spillet måtte vi gjøre det i blinde, siden feilen ikke fantes på våre utviklerkonsoller, skriver han.

Schatz tror salget på konsollen ville gått i alle fall dobbelt så bra om det ikke var for utsettelsen.

Ikke fornøyd med Microsoft

Schatz er forsiktig med å uttale seg om Microsoft, men hinter til at han ikke er helt fornøyd med hvordan de ble behandlet.

- Vi hadde en utgiver, Majesco, som fungerte som mellomledd mellom oss og Microsoft. Jeg vil ikke pisse i bassenget, så jeg tror jeg skal holde klagene mine mellom oss tre.

Han unner seg å klage litt likevel:

- Jeg føler Microsoft prøver å presse «fremtiden» ned over hodet på oss, med deres modell for digital distribusjon. Jeg tror ikke de helt innser at spillindustrien er i en overgangsfase (sett fra kundens ståsted), og at et enormt antall mennesker fortsatt foretrekker den tradisjonelle modellen med fysisk eierskap.

Han liker ikke veien industrien går mot digitale salg og kopisperrer.

- Å tvinge spillsalg til å foregå digitalt tror jeg ærlig talt at er en tabbe som ikke tjener verken kunder eller utviklere, skriver han.

«Monaco: What’s Yours Is Mine» er ute til pc, mac og Xbox 360.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3