For noen måneder siden kunne eiere av iPad og iPhone laste ned en teknologidemo for Unreal-spillmotoren, og med den bli slått i bakken av en grafikk man knapt trodde var mulig å få til på en mobil dings.
Nå er det første spillet som bruker spillmotoren ute, i form av «Infinity Blade».
Bak spillet står det relativt ferske spillstudioet Chair, som tidligere har gitt oss det fantastiske «Shadow Complex» på Xbox 360. De har litt å leve opp til, med andre ord.
Les også: Her er åtte iPad-spill du bør sjekke ut.
Kort fornøyelse
«Infinity Blade» er først og fremst et svært vakkert og detaljert spill. Det ser ut som noe som kunne vært utgitt på en «stor» spillkonsoll, og flyter stort sett bra til tross for alt som skjer på skjermen.
For det andre er det et svært kort spill. En gjennomspilling tar sjelden mer enn tjue-tretti minutter, noe som i utgangspunktet kan virke som en heftig ripe i lakken. Fullt så ille er det heldigvis ikke, ettersom spillet er designet slik at du vil spille det igjen, og igjen. Og igjen.
Hele målet er at du skal krige deg vei forbi en rekke små og store motstandere, de samme hver gang, før du til slutt må kjempe mot den aller største bossen – han som drepte faren din. Og hver gang du dør på slutten (eventuelt til slutt bekjemper ham), begynner du på nytt igjen som sønnen til han du spilte i forrige runde.
Akkurat hvor logikken ligger i at du skal hevne faren din når han faktisk bekjempet krigsguden er jeg ikke sikker på – men jeg tar gledelig imot en runde eller to til.
I selve kampene kan du bruke en rekke manøvre for å overvinne fiendene. Du kan blokke med skjoldet, kontre angrepene med et sverdslag, dukke unna – eller rett og slett bruke magi. For å seire i kampen er du nødt til å lese fiendenes kamprutiner, og handle deretter.
Noen slag er enkle å dukke unna, andre ikke, og det samme går for parering av slag og blokking. Etter hvert som du lærer deg koreografien utvikler kampene seg til en velsmurt voldsballett, der fingrene glir over skjermen med den største selvfølgelighet.
Voldsballetten du blir hekta på
Det tiltrekkende ved spillet ligger ikke bare i måten du slåss på ved å dra fingeren over skjermen for å svinge med sverdet eller forsvare deg, men også i måten både du og utstyret ditt går opp i gradene.
Alt utstyret kan oppgraderes med en viss mengde erfaringspoeng, og det er kun når det gjenstår XP-poeng å oppgradere på utstyret at du selv går opp i gradene.
Det er derfor et poeng stadig å bytte utstyr, som sikrer en viss variasjon ettersom forskjellige våpen har ulike egenskaper.
Sakte, men sikkert blir du kraftigere og rikere, og kan dermed få kloa i nye hjelmer, magiske ringer, sverd, skjold og rustninger.
Selv om du alltid møter de samme fiendene, vil disse også bli sterkere for hver runde – og du blir dermed aldri for overlegen i kampene, i hvert fall ikke mot sistebossen.
Det er likevel ikke til å komme unna at det etter hundre kamper blir en rutinert og lett forutsigbar øvelse, spesielt når du har makset ut alt som er av våpen og grader – noe som ikke tar mange timene om du først får blod på tann.
«Infinity Blade» ble nylig oppdatert med blant annet ekstra utstyr og en ny boss. Dette er kjærkomne tilskudd, men ennå ikke nok for oss som ønsker å utforske den temmelig begrensede spillverdenen ytterligere.
Mer omfattende innhold skal heldigvis komme over nyttår, noe som kommer godt med for de av oss som lett oppdager at klokka er blitt tre på natta når man bare skulle spille «en runde til».
For, uansett hvordan du vrir og vender på det: «Infinity Blade» er et av de aller mest imponerende spillene du kan spille på iPad og iPhone om dagen. Er det rart vi vil ha mer?