Ingen fikk teste PS4- og Xbox One-versjonene av «Cyberpunk 2077» før embargo

NRK-anmelder: - Så ikke for meg at kvalitetsforskjellen var så stor.

15. desember 2020 14:15

(PressFire.no): Før lanseringen av det svært etterlengtede spillet «Cyberpunk 2077» fantes det ingen rapporter om hvordan spillet ville se ut på Playstation 4 eller Xbox One.

Den polske utvikleren hadde kun vist fram pc-versjonen i videoer, og i et par videoer nære lansering ble PlayStation 4- og Xbox One-versjonen kun vist fram på neste generasjons konsollene PlayStation 5 og Xbox Series X.

Det på tross av at de faktiske PlayStation 5- og Xbox Series X-versjonene av spillet ikke vil være klar for lansering før neste år, men likevel har disse vesentlig bedre ytelse når de kjører forrige generasjons spill.

Ingen anmeldere fikk tilgang til PlayStation 4- eller Xbox One-versjonen av spillet, selv om de ba om det.

Her i Norge var det kun tre medier som fikk tilgang til spillet før lansering, og ingen av disse testet konsollversjonen av spillet.

Spillkritiker i NRK, Rune Fjeld Olsen. Foto: Privat.

- Så ikke for meg så stor forskjell

NRK sin spillkritiker, Rune Fjeld Olsen, ba spesifikt om å få teste PlayStation 4-versjonen, men det fikk han ikke.

- Jeg spurte om muligheten for å få teste PS4-versjonen tidlig i prosessen, men fikk som svar at det kun var PC-versjonen som ville bli sendt ut til anmeldere før lansering, forteller han til PressFire.

- Begrunnelsen var at spillet kjører best på PC, men jeg hadde på ingen måte sett for meg at det var SÅ stor kvalitetsforskjell.

- Hvis jeg hadde visst det da jeg skrev min anmeldelse, ville jeg ha utsatt publisering så jeg kunne si noe om konsoll-versjonen også.

Også PressFire sin anmelder, Jon Cato Lorentzen, forsto det også slik at det kun var pc-utgaven av spillet som ville være tilgjengelig for anmeldere før lansering. Han fikk i utgangspunktet kode til spillet for sin anmeldelse til Aftenposten, men leverte også en egen anmeldelse til PressFire.no.

Redaksjonssjef i Gamer.no, Audun Rodem, forteller PressFire at de spesifikt ba om pc-versjonen etter ønske fra deres anmelder.

Flere nettsider som kun dekker PlayStation eller Xbox skriver at de ikke fikk koder til anmeldelser i det hele tatt. Samtidig var det også et krav for tidlige anmeldelser at anmeldelsene ikke inneholdt noen egenprodusert video, kun ferdiglagd materiale fra utviklerne.

Open Critic advarer.

Samleside med anmeldelser advarer

I ettertid har det vist seg at det er svært stor forskjell mellom pc-versjonen og konsollversjonen av «Cyberpunk 2077». Spillet er plaget med svært mange feil og mangler, men har også nærmest uspillbar ytelse.

Utvikleren har nå gått ut og beklaget. De innrømmer nå at versjonen ikke er god nok, og beklager også at de ikke har vist fram spillet på PS4 og Xbox One før lansering.

Hvis man sjekker samlesiden Metacritic finnes det i skrivende stund 72 anmeldelser av pc-versjonen, hvor en stor andel er publisert på sperrefrist-datoen mandag 7. desember. I motsetning finnes det kun et fåtall anmeldelser av konsollversjonene, og alle konsollvurderingene er publisert etter slippdatoen.

Der pc-versjonen har anmeldelser med et snitt på 90 (av 100) har konsollanmeldelsene samlet et snitt på bare 50.

Samlesiden Open Critic har valgt å legge inn advarsel på sine sider for å advare de som vurderer spillet på konsoll, men at pc-anmeldelsene ikke vil kunne være hjelpsomme for å gjøre et informert valg.

For ordens skyld – vi fikk relativt tidlig beskjed fra pr-apparatet til Bandai Namco (som gir ut spillet i flere europeiske land) om at vi sannsynligvis ikke kom til å få anmelderkode sammen med de andre mediene grunnen liten tilgang til koder.

Vi ble imidlertid spurt om hvilken versjon vi eventuelt ville ha om det skulle dukke opp ekstra koder, hvor vi ba om PlayStation 4-versjon. En kode kom via e-post 9. desember – dagen før lanseringen 10. desember.

Korreksjon: CD Projekt Red viste fram «Cyberpunk 2077» i to promovideoer på PS4 Pro (24. november) og Xbox One X (17. november). Som påpekt fra pr-avdelingen til Bandai Namco fikk også enkelte medier tilgang til PS4 og Xbox One-kode før lansering, men ikke før anmeldelsesembargo.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3