Det er to ting som er helt sikkert i spillbransjen. Først; Peter Molyneux klarer alltid å snakke opp sitt neste prosjekt til skyene, og etterlater store forventninger. Det andre er at han har en tendens til å være nådeløst kritisk til sitt siste verk - kort tid etter at spillet er lansert.
«Fable III» er ikke noe unntak, og det minner oss veldig om hvordan han beskrev «Fable II» noen måneder før han var lanseringsklar med det tredje spillet.
I et intervju med Gamasutra forteller han at karakterene spillet fikk fra anmeldere gjør at han skjemmes. Ikke fordi anmelderne tok feil, men fordi de var på en prikk presise. På Metacritic og Gamerankings, sider som samler karakterer fra de største spillpublikasjonene, kommer «Fable III» ut med et gjennomsnitt som ligger på beskjedne 80 av 100.
Det er for lavt, men ikke feil, mener spillegenden og den tidligere hermetikkmatselgeren, som under GDC i San Francisco fortalte hvordan han snublet inn i spillbransjen.
- Jeg skammer meg over det for å være helt ærlig. Og jeg tar ansvaret. Når man opplever noe slikt, som kan føles som et spark i trynet, må du bare samle deg og slåss hardere.
- Jeg syns fortsatt det er et bra spill. Jeg syns bare ikke det var et fantastisk spill. Likevel solgte det fem millioner eksemplarer, sier Molyneux.
Problemområdene i «Fable III» er blant annet relatert til balanseringen, for kort utviklingstid, en del store feil på lansering og Road to Rule. Sistnevnte er en slags sti som tillater karakteren din å få nye egenskaper gjennom å åpne kister. Planen var at du skulle ha noe å strekke deg etter i Road to Rule, men i stedet var dette alt for enkelt, vedgår Molyneux.
- Det er vanskelig å være helt ærlig uten å fornærme mennesker, men når jeg leser en anmeldelse som hevder det manglet kvalitet, er jeg faktisk enig, sier Molyneux.
Og noe av grunnen er at Lionhead fikk dårlig tid med å få ferdig «Fable III». Spesielt med det store ambisjonsnivået som lå til grunn:
- Du må huske at Lionhead aldri har lagd prosjekter det har tatt mindre enn to år å ferdigstille. Dette var den første gangen vi ble nødt til det, forteller Peter Molyneux.
Molyneux jobber nå med «Fable: The Journey», et spill som ble annonsert under Microsofts E3-pressekonferanse tidligere denne måneden, og som støtter Kinect-sensoren til Xbox 360. Slik ble spillet presentert i Los Angeles nylig: