LOS ANGELES (PressFire.no) Det var mye spenning knyttet til Microsofts pressebrief i forbindelse med E3 i år. Ikke bare fordi de fikk æren av å starte E3-ballet ved å være først ut, men det gikk rykter om at de hadde noe helt ukjent og gigantisk på gang. La meg ta fra deg spenningen med én gang - det hadde de ikke.
Etter en lengre demonstrasjon av «Call of Duty: Modern Warfare 3», dreide størsteparten av konferansen seg egentlig om å få banket inn budskapet om at Kinect er fremtiden – også for de som er godt over middels interessert i spill. For Microsoft får nå endelig noen kjernetitler, eller hardcore om du vil, til å utnytte Kinect-sensoren.
Mest overraskende var kanskje BioWare med støtte for stemmegjenkjenning i «Mass Effect 3», hvor du blant annet leser opp setningen du vil bruke i dialogvalgene. I tillegg vil spillet støtte stemmekommandoer for følgesvennene dine. På den måten vil du kunne fortelle dem hvor de skal gå, slik du tidligere har gjort med knappetrykkene på kontrolleren.
Det blir spennende å se om folket vil motta den nye Kinect-støtten, eller om det viser seg å bare være upraktisk og tar for lang tid. Dialogsekvenser i «Mass Effect»-spill kan tross alt være ganske omfattende. Uansett er dette bare en tilleggsmulighet - det vil alltid være mulig å styre på «gamlemåten» om du fortsatt foretrekker dette.
Ubisoft fulgte umiddelbart opp med Kinect-støtte for nylig utsatte «Ghost Recon Future Soldier». En representant viste frem en egen våpensmedmodus, hvor Kinect-sensoren brukes for å ta fra hverandre våpendeler – og sette dem sammen igjen. I tillegg støtter systemet stemmekommandoer, hvor du lett kan optimalisere våpenet for spesielle situasjoner – for eksempel nærkamp.
Når demonstrasjonen viste hvordan man bruker Kinect-sensoren til å skyte, utbrøt det imidlertid lett fnising blant publikum. Den stakkars Ubisoft-representanten brukte en strak arm for å sikte, mens han brukt den andre hånda til å skyte ved å sprike med fingrene. Det så verken praktisk, eller særlig tøft ut.
I tillegg proklamerte Yves Guillemot fra Ubisoft at alle fremtidige spill med Tom Clancys navn på coveret, vil ha Kinect-støtte. Det betyr for eksempel at også neste «Splinter Cell»-spill vil støtte bevegelsessensoren.
Selv «Crysis»-gutta utvikler nå Kinect-spill. Deres nye Xbox 360-eksklusive spill, ”Ryse”, har handling fra tiden når Romerne var kongen på haugen. Lite er enda kjent om spillet, men ut i fra traileren kan det se ut som et temmelig voldelig slåssespill fra førstepersonsperspektiv.
Da «Star Wars»-temaet fylte rommet utbrøt det umiddelbar applaus, og spenningen økte. Skuffelsen var imidlertid nesten til å ta og føle på etter demonstrasjonen. Spillet ser ikke særlig engasjerende ut, og all viftingen med armene ser ikke ut til å ha videre sammenheng med det som skjer på skjermen. Mange av mekanismene virker låst og forhåndsstyrt. Det tekniske ser heller ikke spesielt bra ut.
Ikke spesielt overraskende kommer det også en andre sesong med «Kinect Sports», som inkluderer slalåm, darts, golf og amerikanske fotball. Hvis man ser bort fra den heller pinlige «demonstasjonen» av spillene, som tydelig var koreograferte og ikke ble spilt, ser det ut som å bli nøyaktig som forventet.
Og slik fortsatte det: «Disneyland Adventures», «Sesame Street: Once upon a monster» og «Dance Central 2». Ikke forvent en ny spillserie til Xbox 360 som ikke bruker Kinect-kontrolleren.
Den aller største overraskelsen var kanskje at Microsoft har sikret seg indie-godbiten og prisvinneren «Minecraft» som en eksklusivitet til Xbox 360. Også dette vil ha støtte for Kinect.
Det tredje spillet i Xbox 360-serien «Gears of War» ser heldigvis fremdeles ut til å holde seg til den gamle formelen - altså foreløpig Kinect-fritt.. I stedet fikk vi en smak av Ice-T, som demonstrerte samarbeidsmodusen sammen med spillets produsent – Cliff Bleszinski. Grafisk sett har spillet utvidet fargepaletten, fra post-apokalyptisk grått til å inkludere et par andre toner. Intensiteten og actionfølelsen – gjerne med noen gigantiske monstre er fremdeles til stede.
En entusiastisk og takknemnlig Ice-T annonserte i denne sammenheng en gave til Cliff – en reunion av sitt gamle band Body Count. Flotte greier, alt avhengig av hvem du spør.
Som del i den Kinect-frie sonen ble konferansen avsluttet med en trailer fra det neste spillet i Halo-serien, som ifølge Microsoft er starten på en ny trilogi. Det nye spillet er naturligvis ikke utviklet av Bungie, men et eget studio fra Microsoft. Og selvfølgelig kommer også en oppusset versjon av det første «Halo»-spillet, noe vi allerede visste.
Nye tjenester kommer også til Xbox 360, hvor flere småspillaktige tjenester utviklet av fellesskapet samles under Kinect Fun Labs. Youtube kommer også til Xbox 360, noe også søketjenesten bing gjør. Begge har vel strengt tatt vært tilgjengelige på begge de konkurrerende konsollene via nettlesere. Det er fremdeles et mysterium hvorfor Microsoft ikke har lagt inn Internet Explorer på Xbox 360.
Microsoft har imidlertid planer om å møte Sony og Nintendo når det kommer til tv-titting på konsoll. For nå kommer IPTV til Xbox 360, uten at vi har stor tro på at tjenesten blir lansert i Norge. Sony og PlayStation 3 har lenge hatt en egen tv-boks som gjør om konsollen til en tv-opptager, bare ikke i Norge.
Det er vrient å tolke hva Microsoft prøver å si med dette tunge Kinect-fokuset. I fjor var spillgiganten svært opptatt med å slå fast at Kinect er myntet på casual-markedet, mens i dag var de veldig opptatt med å selge den inn som nyttig i hardcore-spill. Prøver de å si at hardcore-spillere bør bli mer som casual-spillere? Eller at hardcore-spillene skal tilpasses casual-spillere?
Vi dekket hele Sonys pressekonferanse live i vårt Spillstudio - noe vi også vil gjøre med kveldens Nintendo-pressekonferanse der det blir avduket en helt ny hjemmekonsoll!
Les også: Alle nyhetene fra Sony
Her kan du se pressekonferansen: