(PressFire.no): Forskere ved universitetet i Purdue, Illinois har lært opp fire griser til å spille et enkelt dataspill, ifølge en rapport publisert i Frontiers of Psychology.
Målet med det hele var å se om grisene kunne læres opp til å skjønne at kontrollmetoden styrte noe på skjermen, og for å måle intelligensnivået til dyrene.
To Yorkshire-griser, Hamlet og Omelette, og to Panepinto-mikrogriser, Ebony og Ivory, var med i undersøkelsen – der de alle greide å bruke en modifisert Flight Pro Joystick koblet til en gammel 386-maskin for å «vinne» litt godteri.
Grisene fikk først snopet for å bare tukle litt med joysticken, før oppgavene ble mer og mer avanserte. Til slutt hadde de lært at ordet «joystick» betydde å gjøre noe med spaken, mens «watch the screen» betydde at de måtte følge med på skjermen samtidig.
På skjermen ville det først være fire vegger rundt en hvit peker som flyttet seg ved hjelp av joysticken, før antallet vegger gikk ned til tre, to og til slutt én vegg som måtte treffes.
«Spillet» ble kontrollert av en joystick, og målet var å flytte en markør over til en tilfeldig utplassert vegg på spillskjermen – da ble de belønnet med en hundesnacks og kos fra personene som utførte eksperimentet. Grisene fikk spille én gang daglig.
Alle grisene gjorde det bedre enn ren tilfeldig gjetting av hvor veggene var, men enkelte viste favorisering av plassering av veggene (Ebony bommet totalt om den siste veggen som skulle treffes dukket opp til høyre, for eksempel).
Dette indikerer at alle grisene greide å assosiere joystick-bruken med flyttingen av pekeren. Forskerne påpeker at en motivator var snacksen, men at også kosen med passerne virket å være en veldig viktig motivator – i tilfeller hvor hundesnacksen uteble på grunn av teknisk svikt, virket grisen fornøyd med å bli dullet med av passeren.
Hamlet og Omelette ble derimot tatt av prosjektet etter tolv uker, fordi de hadde blitt for tjukke for båsen maskinen stod i – de mindre grisene Ebony og Ivory passet derimot godt inn og fullførte alle 15 månedene.
Sammendraget til rapporten sier det kan være behov for å forske mer på de kognitive evnene til griser og andre husdyr med andre kontrollmetoder, siden en joystick kan være en begrensende faktor.
Forskerne viser til at griser har en uheldig anatomi som gjorde at de ikke fikk til å se på skjermen samtidig som de dyttet på spaken, for eksempel.