(PressFire.no): Microsoft har avslørt litt mer om det tekniske bak sin kommende nestegenerasjonskonsoll, kalt Xbox Series X (eller bare «Xbox», om du vil).
Det er som tidligere varslet duket for en litt annerledes tilnærming til konsollgenerasjoner denne gangen, der Microsoft har varslet at de kommer til å fortsette å støtte Xbox One-maskinene i en god stund framover.
Nå går også selskapet ut med navn og tall på innmaten, der kjernen ligger i AMDs Zen 2 og RDNA 2-chipper.
Boksen skal kunne yte tolv teraflops i grafisk oomph, noe som er dobbelt så kraftig som grafikkytelsen i Xbox One X og åtte ganger den originale Xbox One. Dette med forbehold, siden det strengt tatt ikke er så lett å bare sammenligne «gamle» og «nye» teraflops mer (Digital Foundry-gutta har en flott video som viser dette her).
Alle Xbox One-spill skal kjøre på konsollen, i tillegg til alle Xbox 360- og Xbox OG-spill som allerede kunne kjøre på Xbox One.
Microsoft lar også utviklere velge om de vil oppgradere eksisterende Xbox One-spill til Xbox Series X og dytte dette ut til de som allerede eier spillet.
Et av selskapene som har kastet seg på allerede er CD Projekt, som sier alle som kjøper deres kommende «Cyberpunk 2077» på Xbox One vil kunne spille spillet med oppgradert grafikk på den nyeste Xbox-boksen om de bestemmer seg for å oppgradere en gang i framtiden.
Microsoft varsler også at alle Serie X-maskiner vil komme med SSD-disk inkludert, ha HDMI 2.1-standard med støtte for variable oppdateringsfrekvenser og støtte opp til 120 bilder i sekundet.
Til slutt er det også blitt klart at konsollen har en «quick resume»-funksjon som støtter flere spill i slengen. Du vil kunne avslutte flere spill og likevel hoppe direkte inn der du slapp uten å vente på lasting igjen. Per i dag er det vanlig at bare ett spill i gangen kan startes kjapt på denne måten.