(PressFire.no): Det var tidligere i år at det britiske konkurransetilsynet CMA satte ned foten for tidenes oppkjøp i spillbransjen: Microsoft fikk ikke lov til å kjøpe Activision Blizzard slik de ønsket det.
Også det amerikanske konkurransetilsynet FTC forsøkte å stanse oppkjøpet, men ble overvunnet i retten. Dermed gjensto bare en anke i Storbritannia – som ble forlenget for kort tid siden.
Grunnen var at Microsoft ønsket å komme med en helt ny slagplan: CMA hadde nemlig bitt seg merke i Microsofts gryende strømmetjeneste innenfor spill, og mente at dette er en del av spillbransjen som vil bli stor i fremtiden. Om Microsoft fikk kjøpe Activision Blizzard, så ville deres andel innenfor strømming potensielt bli for stor, og dermed skade konkurransen i markedet.
Nå har Microsoft lagt fram den nye planen sin, som vil tre i kraft dersom CMA gir tommel opp.
Planen går rett og slett ut på at Microsoft vil selge rettighetene til strømming av Activision Blizzard-spill til Ubisoft. Dette vil ifølge Microsoft-president Brad Smith sørge for at Microsoft ikke lenger har eksklusive rettigheter til disse spillene, og ikke vil skade konkurransen.
– Under denne restrukturerte transaksjonen vil ikke Microsoft være i en posisjon hvor de kan gi ut Activision Blizzard-spill eksklusivt på Xbox Cloud Gaming, eller å kontrollere lisensene til deres spill på rivaliserende tjenester, sier Smith.
Det vil si at alle Activision Blizzard-spill ikke blir å finne på strømmeplattformen til Microsoft, men heller Ubisoft – som igjen kan lisensiere ut spillene til andre plattformer.
Denne avtalen vil vare i 15 år, varsler selskapet.
CMA har annonsert at denne endringen gjør at deres tidligere avgjørelse har blitt lagt død. De starter nå en ny prosess som skal evaluere denne nye avtalen – som kan ta tid.