SAN FRANCISCO (PressFire): - Da vi lagde «Bejeweled» sent i 2000, visste vi ikke hva vi skulle gjøre med spillet, forteller Giardano Bruno Contestabile i PopCap under et foredrag under Game Developers Conference i San Francisco.
- Derfor gikk vi til Microsoft og foreslo at de kunne kjøpe spillet fra oss for 50 000 dollar. De takket nei, så vi la i stedet ut spillet for nedlasting på nettet, og folk kunne kjøpe det for 20 dollar. I løpet av den første uka hadde tusenvis av folk kjøpt det, og derfra gikk det bare oppover, sier Contestabile.
I dag angrer kanskje Microsoft på at de takket nei til spillet. «Bejeweled» har siden lanseringen for tolv år siden, blitt et av de mest nedlastede og spilte spillene i verden.
PopCap anslår at spillet, som nå er tilgjengelig på pc, Mac, Facebook, iPhone, Xbox 360 og Nintendo DS, er spilt av over 500 millioner mennesker verden rundt. Den enkle spillopplevelsen, der spilleren skal matche tre eller flere edelstener på rad på et spillbrett, har åpenbart falt i smak.
- Folk holder seg lojale. Det er fortsatt på topp 10-listen over de mest populære på AppStore, og jeg trenger kanskje ikke poengtere at det er den eneste lista som betyr noe, sier Contestabile.
For ikke lenge siden tok PopCap tak i forvirringen som oppsto på iOS og Facebook. Selskapet droppet oppfølgernavn eller siffer bak spillets tittel, og lanserte en gratisversjon og en premium-utgave. Dessuten integreres stadig disse to utgavene av puzzle-spillet tett med hverandre.
- Dere lurer sikkert på hvilke erfaringer vi har gjort oss etter at «Bejeweled» ble gjort gratis? Ni ganger flere nedlastinger, fem ganger økt omsetning (av premium-utgaven – journ.komm.) - og disse tallene vokser fortsatt. Hver eneste uke gjør spillet det bedre på AppStore enn den forrige, fortalte PopCaps ansvarlige for «Bejeweled»-serien.
En annen nøkkel til spillets vedvarende suksess er ifølge Contestabile at de lytter på kundene underveis.
- Vi er ærlige med spillerne, og vet at de ofte vet bedre enn oss hva de liker og ikke liker. Vi har gjort flere feilsteg underveis, men ved å lytte til spillerne har vi også kunnet rette opp disse raskt.
Tekst og foto: Kjetil Svensen og Snorre Bryne