(PressFire.no): Det har så å si blitt en tradisjon for «Call of Duty»-spill å sette imponerende salgsrekorder.
«Modern Warfare 3» er intet unntak. Allerede første dag tjente spillet inn over 400 millioner dollar bare i USA og Storbritannia, ifølge et offentlig skriv. Det tilsvarer svimlende 2,3 milliarder kroner.
Bobby Kotick, direktør for utgiveren Activision Blizzard, omtaler dette som en knusende rekord.
- Vi mener lanseringen av «Call of Duty: Modern Warfare 3» er den største lanseringen i underholdningsbransjen noensinne, uansett medium. Og vi satte denne rekorden med salg fra bare to regioner, sier Kotick i pressemeldingen.
Det er omtrent 6,5 millioner enheter som er solgt i de to regionene. Den forrige rekorden var det «Call of Duty: Black Ops» som satte, da det håvet inn 360 millioner dollar på lanseringsdagen. Også det er over 2 milliarder kroner.
Før det igjen, var det «Modern Warfare 2» som skapte overskrifter.
- Utenom «Call of Duty» har det aldri vært et underholdningsprodukt i noe medium som har satt salgsrekorder på åpningsdagen tre år på rad, sier Kotick, som mener serien overgår andre giganter i populærkulturen.
- Salgene av «Call of Duty» overgår de verdensomspennende inntektene til «Star Wars» og «Ringenes Herre», to av de mest suksessrike underholdningsproduktene noensinne, sier han.
Konkurrenten «Battlefield 3» har hatt som mål å ta markedsandeler fra «Call of Duty». Men allerede før «Modern Warfare 3» kom på markedet, viste det seg i en oversikt over hva som blir spilt online på Xbox LIVE at både «Black Ops» og «Modern Warfare 2» fortsatt er mer populære enn den svenske utfordreren.
Likevel har også «Battlefield 3» solgt godt, om enn ikke i samme grad.
Ifølge Game Informer solgte spillet 5 millioner enheter globalt i løpet av den første uken, noe som gjør det til EA sin beste åpning noensinne. Men det er fortsatt mindre enn «Modern Warfare 3» solgte på én eneste dag, i to land.