«Monday Night Combat» er spillet du plukker opp når du har gått lei av «Team Fortress 2»; det er Xbox360-konsollens ekvivalent til PS3-spillet «Fat Princess» i appell og tilgjengelighet, samt et langt mer sjarmerende og humoristisk alternativ til tower defense-godbiten «Toy Soldiers», som ble sluppet til Xbox 360 tidligere i år.
Spillet metter med andre ord flere slags behov. Det er et lagbasert actionspill som surrer strategi, action og samarbeid inn i én nedlastbar pakke til 75 kroner. Hva mer kan du egentlig ønske deg av årets Summer of Arcade-kampanje på Xbox 360?
Det første som slår deg med «Monday Night Combat» er hvor grådig utviklerne har vært med å forsyne seg fra bordet til Valve. Spillet minner ikke bare om «Team Fortress 2» rent estetisk, men også i tempo og fokus. Uber Entertainment har i denne sammenheng gjort en svært god jobb med å implementere sine egne idéer og har skapt spennende systemer.
LET'S GET READY TO RUUUMBLE!
Som nevnt du sikkert har gjettet allerede, er dette et klassebasert spill hvor du velger en skreddersydd rolle å spille som. Disse klassene har alle sine unike egenskaper, og krever forskjellige spillestiler for at du skal lykkes.
Assault og Tank er eksempelvis offensive klasser som gjør seg best i fronten, mens Support og Sniper holder seg i bakkant og hjelper til med å lege, reparere og forsvare den bakre linjen.
Gunner er imidlertid den mest representative rollen i spillet. Et av knepene hans er å pakke seg sammen til en stasjonær kanon med begrenset synsvinkel – noe som gjør han til selve legemliggjørelsen av «tower defense»-konseptet.
Litt av poenget er nemlig å balansere økonomien gruppa tjener mellom personlige oppgraderinger og forsvarstårn. Assassin-klassen kan på sin side oppgradere skarpheten på knivene eller øke perioden man kan spurte og forbli usynlig. Men forsømmer du forsvaret, kan det gå på bekostning av laget som helhet.
Problemet med dette systemet er at det sjeldent er så enten-eller som det burde være. Gjennom rundenes løp får du gode muligheter til å fokusere på begge strategiene uten store tap, og med godt samarbeid er den økonomiske delen av regnestykket nærmest ikke-eksisterende. Det er fortsatt mye å bruke penger på, når nivåene gjerne er proppet full av feller og mekanismer du kan investere i.
GOD LANGTIDSINVESTERING
Men bruker du opp all tiden din mot maskinen kan du risikere å gå glipp av den fantastiske Crossfire-modusen. Her deles spillerne i to lag – rødt mot blått – og må lede en strøm av roboter mot fiendens base. Det er her «Monday Night Combat» virkelig drar fram det kaotiske og morsomme spillet vi kjenner fra «Team Fortress 2».
Det er på ingen måte like godt balansert eller finpusset, men det er uansett et bevis på at man ikke trenger å grave så dypt for å finne interessante og velfungerende mekanikker.
Du kommer til å lære deg rollenes styrker og svakheter fort, og parallelt oppleve hvor uferdig spillet føles til tider. Noen av animasjonene lider for eksempel fryktelig når du skal i nærkamp med fienden, brukergrensesnittet skriker praktisk talt om et mer intuitivt og forenklet design, mens skjermbildet «lugger» skikkelig når ting går unna på sitt verste.
«Monday Night Combat» er ikke spesielt spennende om du spiller alene – nesten meningsløst med mindre du ønsker å utfordre deg selv. Fiendene renner inn fra alle hjørner av kartet, og det er i disse situasjonene strategien og de spennende delene av spillet dukker opp. Crossfire sørger i tillegg for å legge til et lag av spontanitet som er vanskelig å oppdrive på egen hånd, i spill mot maskinen.
Uber Entertainment har også vært riktig så offensive når det kommer til å hente fram følelsen av et konkurransedyktig og sportslig miljø. Arenaen kommer komplett med irriterende kommentator, reklame-postere, og låner generelt mye fra «Smash TV» og «HyperBlade» når det kommer til det å blande alt med en leken form for science-fiction.
Som et fokusert, uhøytidelig og ikke minst; morsomt online-spill, er det vanskelig å se for seg at appellen til «Monday Night Combat» vil falle med det første. Spillet fengsler med både figurnivåer, spillertitler og konfigurasjonsmuligheter, så blir du først hekta skal du ikke se bort i fra at abstinensene fort kan slå til ved lengre pauser.
Spillet hadde definitivt ikke hatt vondt av noen flere nivåer å spille på, samtidig som den muntre og useriøse tonen kanskje ikke helt vil falle i smak for dem som er på utkikk etter det neste, seriøse online-spillet.
På tross av dette inneholder «Monday Night Combat» massevis av uhøytidelig moro, og vil garantert tiltrekke seg de aller fleste med blod på tann – akkurat slik en arkadetittel skal gjøre!
NB! «Monday Night Combat» er eksklusivt for Xbox 360 og koster 1200 Microsoft-poeng (cirka 99 kroner) via Xbox LIVE Marketplace.