(PressFire.no): Da Nintendo ved forrige kvartalsrapport måtte fortelle at det kun var solgt 10 000 Wii U konsoller i Europa, var det liten tvil om at noe ikke har gått etter planen.
Nintendo skyldte på manglende Nintendo-spill og tviholdt på målene om 38 millioner solgte spill og 9 millioner konsoller.
Men nå innrømmer markedssjefen i Storbritannia, Shelly Pearce, at de har en annen utfordring også.
- På lansering forstod ikke folk hva Wii U er, innrømmer Pearce overfor Mcvuk.com.
Men de jobber nå med å oppklare misforståelsen:
- Et av de store budskapene er at dette er en ny konsoll og en ny håndkontroller. Det er mange som ikke vet hva dette er.
Innrømmelsene kommer i forbindelse med en ny markedsføringskampanje fra den Japanske spillgiganten. I den anledning har de alliert seg med den britiske butikkjeden Tesco, som skal sikte seg inn på kunder som har Wii, men ikke kjøpt ny konsoll.
Det skal ifølge Nintendo finnes 300 000 kunder i Storbritannia som ikke har kjøpt en konsoll etter at de kjøpte Wii.
I tillegg skal det gå reklamer både på tv og på nettsider for alle de kommende spillene frem mot jul. Målet skal være å overbevise foreldre og barn som allerede eier Wii om å oppgradere til Wii U.
- Vår månedlige sporing viser at Wii fremdeles er på toppen av konsoller med merkevaretilknytning. Dette gir oss en massiv mulighet for å konvertere Wii- eiere til Wii U, forteller Pearce til nettsiden.
Ifølge Nintendo er det «The Legend of Zelda: The Wind Waker HD», «Wii Party U», «Donkey Kong Country: Tropical Breeze», «Super Mario 3D World» og «Wii Fit U» som skal puste liv i salget.
I samme periode må Nintendo konkurrere med både Microsoft og Sony, som skal markedsføre sine nye konsoller. Både Xbox One og PlayStation 4 slippes i november, selv om førstnevnte ikke kommer i de nordiske landene før i 2014.