(PressFire.no): Det er Bloomberg som nå skriver at Nintendo har varslet til japanske medier at de roer ned satsingen på spill til mobiltelfoner.
Ifølge finansavisen skal Nintendo være skuffet over omsetningen de har oppnådd.
Samtidig skal spillgiganten være mindre fornøyd med begrensningene tilknyttet plattformen.
- Selskapet mener at merkevarene skinner beste når de er laget for Nintendo-designede kontrollere og har aldri vært komfortabel med å kun trykkfølsom skjerm, heter det fra Bloomberg.
Nintendo skal ifølge nettsiden også ha bedt mobilpartnere om å ikke tvinge spillerne til å bruke mye penger i spill, det i frykt for å skade merkevarene.
Som Bloomberg påpeker er det bare to år siden at Nintendo-sjef Shuntaro Furukawa mente mobilspill kunne bety én million dollar i inntekter på regnskapet – med mulig vekst. Da var det uttalte målet om opptil tre mobilspill i året.
I ettertid har de sluppet både «Mario Kart Tour» og «Animal Crossing: Pocket Camp», det i tillegg til «Super Mario Run» (2016) og «Fire Emblem Heroes» (2017).
Sistnevnte har etter mange solmerker vært den største suksessen og hadde ifølge mobilanalyseselskapet Sensortower i februar 2019 omsatt for 500 millioner dollar – eller rundt 4,8 milliarder kroner (over 60% i Japan).
Nå skal tonen ha endret seg og Nintendo-sjefen skal nå ha sagt at «de ikke nødvendigvis sikter på å lansere så mange nye spill til mobilmarkedet».
Det er verd å nevne at «Pokémon GO» i utgangspunktet ikke eies av Nintendo, men av Niantic. De eier imidlertid 32 prosent av The Pokémon Company, som spillet er utviklet i samarbeid med.
Til sammenligning solgte «Animal Crossing New Horizons» til Switch over 13 millioner eksemplarer de første månedene, noe som med dagens pris betyr godt over åtte milliarder kroner i omsetning.
«Mario Kart 8 Deluxe» har solgt over 24 millioner eksemplarer, noe som sannsynligvis har betydd godt over 12 milliarder kroner i omsetning – det uten de nesten ni millionene spillet solgte til Wii U.
Det er også salg de slipper å dele med verken Google eller Apple, som tar 30 prosent av omsetning på alle digitale spill solgt gjennom sine respektive butikker.