(PressFire.no): Stavanger-studioet MISC Games, som står bak «Fishing: Barents Sea», tar nå fullstendig styring over egen spillserie.
I en noe uventet vending har de løsrevet seg fra utgiveravtalen med Astragon før de slipper den ambisiøse oppfølger senere i år.
Tar kontroll
Grunnlegger av selskapet, Gøran Myrland, forteller til PressFire at det skjer for at de skal kunne ta dette til neste nivå.
- Det blir større mulighet for inntjening. Samt full kontroll over salgskanalene, da vi nå har tilgang på alle salgsdata, slik at vi bedre kan se hva som fungerer, på en mye bedre måte enn før.
- I tillegg så slipper vi å stresse oss ferdig og vi kan bruke tiden vår mye bedre og legge skikkelig kjærlighet inn i det vi gjør, uten av å ha utgiveren hengende over og forlange at vi må levere diverse ting, det være seg videoer, levering av delmål eller lignende.
I praksis har de kjøpt seg ut av kontrakten med utgiveren.
- Nå er vi godt fornøyde. Da vi allerede har bygget opp et ganske stort community og fått masse tilbakemeldinger, bruker vi dette til å gi fansen vår mer av det de vil ha.
- Det nye spillet vårt er ti ganger større en «Fishing: Barents Sea».
Blitt mer effektive
Siden «Fishing Barents Sea» (2018) har det bygget det nye spillet helt på ny, kan Myrland avsløre.
- Ting går mye kjappere nå som vi har skikkelig pipelines for grafikk, spillmekanikker og den type ting.
- Vi har jo ganske mye mer erfaring etter «Fishing Barent Sea», så alt er optimalisert fra starten av, slik at spillet bør kjøre rimelig bra, selv på litt eldre hardware, vi hadde jo mye problemer med at det var veldig tungt å kjøre i starten.
Et vell av nyheter
Det nye spillet får helt nytt system for sjøen, som også inkluderer fysikk og vil derfor påvirke omgivelsen. I tillegg får det også et nytt værsystem.
Nye fiskemetoder implementeres også, og Myrland kan avsløre både harpunering av sverdfisk og tunfisk, dypvannsliner, teinefiske av hummer og snøkrabbe og 13 nye båter.
Selve spillområdet blir også enormt mye større – der det første spillet målte 32x32 kilometer måler det nye spillet 200x300 kilometer i Nova Scotia.
- Vi var i Nova Scotia i juni i fjor, og har besøkt hver havn du finner i det nye spillet. Vi snakket også med ordførerne, samt båt- og fiske-organisasjoner for å kunne gi spillerne et godt innblikk i hvordan ting fungerer der borte.
Planen er nå å slippe «Fishing North Atlantic» på pc i august, men også konsollene på nyåret 2021.