Oppsigelser i «Tomb Raider»-studioet

Men neste spill er på vei.

13. august 2013 10:57

(PressFire.no): Square Enix- og «Tomb Raider»-studioet Crystal Dynamics blir nå rammet av kutt, og omlag 12 personer må gå. Det bekrefter studioet selv overfor Kotaku.

Ifølge uttalelsen skal ikke oppsigelsene ramme det neste spillet i «Tomb Raider»-serien som er i utvikling til neste generasjons konsoller, men et annet prosjekt utvikleren jobbet på.

- Vi er alle nært knyttet i Crystal og ville ikke gjort disse endringene med mindre det var absolutt nødvendig, fortelles det om disse avgangene.

Skuffet over salget

Hvilket annet prosjekt Crystal Dynamics har i utvikling, er fremdeles ukjent. Likevel har det gått rykter om at selskapet har jobbet med å puste liv i sin gamle «The Legacy of Kain»-serie.

Tidligere i år slapp de det som blir beskrevet som en omstart av «Tomb Raider»-serien, et spill som stort sett ble meget godt mottatt av anmeldere verden over. Vår anmelder trillet terningkast fem og ønsket Lara velkommen tilbake.

Likevel meldte eieren av studioet, Square Enix, i mars at salget av 3,4 millioner solgte enheter den første måneden ikke nådde forventingene. Det skuffende salget av «Sleeping Dogs», «Hitman: Absolution» og «Tomb Raider» ble nevnt som hovedgrunnene til en omstrukturering i hele organisasjonen.

Crystal Dynamic var imidlertid ikke enige i at salget var skuffende og studioets sjef, Darrell Gallagher, påpekte at salget de første ukene var de sterkeste i seriens historie.

Uenighet om salget

Om det forskjellige synet på situasjonen, fortalte Gallagher til Joystiq at «faktiske forhold og forventninger er forskjellige ting».

- Det jeg forteller deg er fakta, mens de kommuniserer forventninger.

I ettertid har det kommet frem at Square Enix forventet mellom fem og seks millioner solgte spill i løpet av den første måneden, noe som hadde betydd at det ble et av de raskest selgende spillene, noensinne.

Oppsigelsene i Crystal Dynamics kommer etter at Square Enix i sommer valgte å si opp halvparten av de ansatte i det danske «Hitman»-studioet IO Interactive. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3