PC-spillere raser over kopibeskyttelse

Med piratkopiering og sviktende PC-salg som begrunnelse, innfører nå spillutgivere kopibeskyttelse som i praksis kan gjøre lovlig kjøpte spill ubrukelige.

9. mars 2010 17:51

Med de nylig utgitte spillene «Assassin’s Creed II», «The Settlers 7» og «Silent Hunter 5» har Ubisoft nå valgt en ny og kontroversiell type kopibeskyttelse som krever at PC'en må ha internettilkobling når spillet brukes.

Hvis PC-en mister nettilkoblingen i mer enn noen få sekunder, vil spillet lagre statusen i spillet og gå i pausemodus. Dermed må du vente til du har fått tilbake nettilgangen før du kan spille videre igjen.

Du vil altså ikke ha muligheten til å spille spillet på en bærbar PC på tur, med mindre du har nettilgang.

Fredrik Moberg hos Ubisofts Norden-kontor har ingen betenkeligheter med ordningen og sa til PressFire.no før lanseringen av «Assassin’s Creed II» til PC at de har «full tiltro til systemet».

Men allerede den første helgen etter lansering gikk serverne til Ubisoft ned og mange kunne dermed ikke spille spillene sine. Både spillere av «Assassin’s Creed II» og «Silent Hunter 5» ble rammet.

- Vi beklager til alle som ikke kunne spille ACII (Assassin’s Creed II) og SH5 (Silent Hunter 5) i går. Serverene ble angrepet, noe som begrenset spilletiden til mellom 14.30 og 21.00, stod det i en Twitter-melding fra Ubisoft.

Og selv om Ubisoft klarte å få serverne opp igjen ble det kort tid etter et problem på ny.

- Serverne våre er under angrep igjen. Noen spillere har problemer med å komme inn. Vi jobber med saken og vil holde dere orientert, informerte Ubisoft, som dermed antyder at det er datahackere som står bak angrepet.

FORBRUKERRÅDET SKEPTISK

Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet sier til PressFire.no at de har spill på årets handlingsplan og kommer til å jobbe med kopibeskyttelse («digital rights management»/DRM), personvern og forbrukerrettslige spørsmål knyttet til spill til høsten.

Han bekrefter at de har merket seg spill som krever nettoppkobling uten at det er et spill som skal fungere på nettet.

- Jeg er særlig oppmerksom på vilkår som krever oppkobling mot nett for at spillet skal fungere, per i dag synes jeg ikke det er en god løsning, selvfølgelig om det ikke er snakk om et onlinespill, sier Nortvedt.

Forbrukerne raser nå på forum rundt omkring i verden. På Ubisofts eget forum er brukerne i harnisk over den problematiske kopibeskyttelsen.

- På grunn av det totalitære DRM-systemet dette spillet har som en «tilleggfunksjon» kommer jeg ikke til å kjøpe dette eller noen andre Ubisoft-prosjekter til verken konsoll eller andre ting, skriver forumbrukeren strixvaliano på Ubisofts eget forum.

Brukeren påpeker også at ikke alle har internettilkobling og at paradoksalt nok er det de som piratkopierer spillet som får den beste, eller minst problematiske versjonen av spillet før han henviser til en arstechnika-artikkel som tar opp problemene med PC-spilling.

Samtidig berømmer han spillselskapet Valve for måten de respekterer brukerne sine med den digitale salgsplattformen Steam.

Etter å ha ventet i 20 minutter på å få spille spillet sitt var tålmodigheten slutt for forumbrukeren Cel-DS.

- Det finnes en tid for å være politisk korrekt, det er ikke nå. Dra til helvete Ubisoft, skriver han i et foruminnlegg.

Valve sin digitale distribusjonsplattform Steam gir forbrukeren mulighet til å kjøpe spillet over internett, hvor spillet blir registrert på din såkalte Steam-konto.

STØRST NEDGANG FOR PC-SPILL

Salget av PC-spill hadde ifølge årsrapporten til NSM en nedgang på 28 prosent i 2009 sammenlignet med året før, noe som er 8 prosentpoeng mer enn konsollspill.

Piratkopiering har lenge blitt sett på som syndebukken, men det kan også se ut som PC-markedet snevrer inn kundegruppen og gjør det vanskeligere og vanskeligere for forbrukerne å bruke spillene.

Vi skrev tidligere at det nye storspillet «Just Cause 2» ikke vil være spillbart for PC-eiere som fremdeles bruker Windows XP og at det hindrer 42 prosent av Steam-kunder å kunne kjøre spillet.

Electronic Arts har allerede prøvd diverse kopibeskyttelser som har hatt store negative konsekvenser for enkelte PC-spill og har nå valgt en mildere kopibeskyttelse på sine PC-spill.

Det toppet seg med mye dårlig publisitet rundt utgivelsen av «Spore» til PC i 2008, hvor kopibeskyttelsen var så streng at spillet havnet på en overlegen førsteplass som det mest piratkopierte spillet.

Også brukernes tilbakemelding på Amazon.com havnet på rett over én stjerne, noe som sender signaler om at spillet - eller rettere sagt; spillets beskyttelsestiltak - er fryktelig dårlig.

Hvis du kjøpte «Spore» fikk du bare lov til å installere spillet tre ganger. Ville du installere det flere ganger måtte du ringe Electronic Arts for å få bekreftet at du ikke var kriminell.

I tillegg måtte spillet godkjennes via nettet både ved installasjon og senere for å fungere. Konsekvensene ble til slutt så store at EA valgte en enklere type kopibeskyttelse på spill.

Nå får også Ubisofts «Assassin’s Creed II» til PC dårlige tilbakemeldinger på den svært populære nettbutikken.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3