Red Dead Redemption: Legends & Killers

Grav frem stridsøksen til ny, stivpriset flerspillerpakke.

«Legends & Killers» er den andre ekstrapakken Rockstar har sluppet siden lanseringen av «Red Dead Redemption» tidligere i år. Den første av dem, «Outlaws to the End» (sluppet i juli), tilbyr nye oppdrag i en ny samarbeidsmodus, og er helt gratis.

Prisen på denne nye ligger på mellom 65 og 75 kroner, avhengig av om du handler pakken på PS3 eller Xbox 360, og tilbyr en rekke forskjellige nivåer, noen ekstra figurer å spille som, samt Tomahawk-våpenet: En hendig øks som erstatter kasteknivene dine.

Dette er den første av fire nye, nedlastbare pakker som utviklerne i Rockstar har annonsert for denne høsten. I løpet av året kan vi se frem til flere nye multiplayer-pakker, og en utvidelse til enspillerdelen som introduserer zombier til det ville vesten…

Les også: Vår anmeldelse av «Red Dead Redemption».

EN VILL, VILL, VILL VESTEN

Siden banene du får servert i «Legends & Killers» er gamle miljøer dratt ut av det originale kartet, henger det en stor grad av fortrolighet over innholdet. Heldigvis for oss har kvaliteten holdt seg konsekvent gjennom selve oversettelsen, og de nye banene er like detaljerte og visuelt flotte som de er varierte.

Rundene er fortsatt like kaotiske og uoversiktlige som før, noe som kan være litt overraskende for spillere som kommer rett fra det mer kontrollerte eventyret til John Marston i enspillermodusen.

Det er heller ikke gjort noe med det begredelige matchmaking-systemet, som garantert vil skape urettferdige runder med ubalanserte lag, uten egentlig å bry seg med å endre dem noe særlig underveis.

På en annen side er det ingen av banene som helt makter å spille til tittelens omfang. Dette er ikke et problem i seg selv, i og med at resten av flerspillerdelen aldri egentlig har prøvd på noe annet, men det er fortsatt fryktelig synd. Hovedattraksjonen med «Red Dead Redemption» har alltid vært de fantastiske og omfattende omgivelsene du kan utforske, noe denne delen av spillet ignorerer til fordel for generiske skuddvekslinger i mindre, avlukkede områder.

Annet enn i den litt manglende og meningsløse Free Roam-modusen, er åpenhet dermed en karakteristikk som det er vanskelig å spore her. «Legends & Killers» føler seg komfortabel med denne filosofien, og tilbyr i stedet et utvalg av baner fra noen av de minneverdige områdene du sannsynligvis allerede har sett i forbindelse med andre deler av spillet.

FORTROLIGE SEVERDIGHETER 

Rockstar har som sagt gjort en beundringsverdig jobb med å variere omgivelsene og miljøene i de nye nivåene. Men det betyr ikke at kreativiteten eller variasjonen ikke er helt uten feil og mangler. «Fort Mercer» og «Escalera» vil eksempelvis være enkelt å kjenne igjen for mange. Her må spillerne aktivt bruke kasser og murvegger som dekke mens de navigerer åpne utearealer og små bygg i henholdsvis et militært fort og en meksikansk småby.

Andre spennende områder er «Punta Orgullo», hvor dødelige fjellpass og trange, steinete korridorer skaper en rekke naturlige flaskehalser, samt den velkjente, moderne storbyen «Blackwater».

På den andre enden av skalaen finner vi «Henningen's Stead» og «Rio Bravo». Disse består egentlig kun av eviglange gressletter og kjedelige fjellområder, og klarer ikke å friste med verken spennende severdigheter eller verdifulle, strategiske punkter å utnytte.

De to dominerende modusene i spillet er som vanlig «Death Match» og noen varianter av «Capture The Flag», hvor lagene må samle sekker og gullbarrer - og enten beholde dem så lenge som mulig eller frakte dem til et spesifikt sted for å motta poeng.

På toppen av det hele kan du også regulere en vanskelighetsgrad som dikterer hvor aktivt autosiktefunksjonen slår inn når du først drar i revolveren. En litt uheldig effekt dette forårsaker, noe begge DLC-pakkene Rockstar har sluppet også bidrar til, er å dele spillerbasen mellom litt mange moduser. Ikke bli overrasket hvis du kommer borti en del havlfulle servere og spill.

Høydepunktet, også i «Legends & Killers» på tvers av alle spilltypene, er duellen i forkant av runden. Denne avgjør hvem av lagene som får noen sekunders forsprang, og er kanskje de mest intense sekundene i hele spillet. Den som er for treg på avtrekkeren må starte runden i bakkant, mens sistemann som står, får forskanse seg til motstanderen er på beina igjen.

Sitter du med en ny kopi av «Red Dead Redempion» bør du være obs på at det er ingenting ved «Legends & Killers» som på noen måte er et must i forbindelse med resten av spillet. Har du ikke planer om å bruke tid online, er «Legends & Killers» en bortkastet investering.

For oss som allerede har flere timer online under beltet, er det de nye banene som er hovedattraksjonen i «Legends & Killers», og selvsagt et velkomment tillegg til de eksisterende nivåene. Det ligger imidlertid svært lite arbeid bak områdene rent teknisk, og de føles til tider mer som innhengninger enn smarte flerspillernivåer. Forvent uansett mer av det samme du har spilt til nå – både på godt og vondt.

NB! Legends & Killers Pack er nå sluppet til PSN og XBLA, og koster henholdsvis 75 kroner (PS3) og 65 kroner (Xbox 360). Vi har anmeldt Xbox 360-versjonen.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3