Det er til Kotaku at kreativ regissør Ryan Payton, hos det relativt nyopprettede «Halo»-studioet 343 Industries, forteller at han har sagt opp jobben. Grunnen skal være at han ikke er enig i retningen studioet vil ta «Halo 4».
- Jeg angrer ikke på en eneste dag. Men etter noen år kom det et tidspunkt hvor jeg ikke var like kreativt oppglødd over prosjektet lengre, sier han.
- «Halo»-spillet jeg ville lage var fundamentalt annerledes og jeg tror ikke jeg hadde bygget nok kredibilitet til å få gjennomført et så sinnssykt forsøk.
Likevel skriver Kotaku at Payton ikke tror at «Halo 4» kommer til å bli et dårlig spill, men at det bare ikke er det spillet han selv ville lage. Visstnok skal dette også ha kommet i kjølvannet av en alvorlig depresjon, og at det er grunnen til at han må finne på noe annet
Ryan Payton er kanskje ikke kjent av alle, men han kom fra Kojima Productions hvor han hadde bidratt som assisterende produsent på «Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots». Han beskriver det selv som et «lynkurs i å lage storspill».
Nå har han startet sitt eget studio, Camouflaj, og skal være i full gang med to titler.
- Noen sier jeg er gal, men har lyst til å lage spill som en milliard folk spiller samtidig, og at det er noe som treffer dem hardere enn en god bok eller film, forteller han til Kotaku, og forklarer at dette sannsynligvis ikke blir mulig før om 20 eller 30 år, men at han nå har startet prosessen.
Til slutt runder han av med å slå fast at det ikke var aktuelt å bruke mer tid på spill han ikke kan stå inne for:
- Jeg har bestemt meg for å ikke kaste bort én dag til på å jobbe på noe som ikke uttrykker mine verdier.
Det fjerde spillet i «Halo»-serien ble for første gang annonsert på årets E3 i Los Angeles. Det er også det første spillet i serien som håndteres av det nye studioet 343 Industries. Det har vært Bungie som har stått bak serien frem til fjorårets «Halo: Reach».
«Halo 4» har foreløpig ikke fått noen utgivelsesdato, men skal ha tatt sikte på slutten av 2012.