SAN FRANCISCO (PressFire.no): Game Developers Conference (GDC) er årets første viktige begivenhet av de store spillmessene.
GDC skiller seg definitivt ut. Den er ikke som E3 i Los Angeles eller tyske GamesCom. Det er færre PR-folk som traver rundt for å mate akkurat de riktige ordene i munnen på spillutviklerne, og mer fokus på håndverket, menneskene og idéene bak.
Det er lagt mer vekt på at de kvasseste hodene i spillbransjen skal inspirere utviklerkolleger enn det er dekket for å skape størst mulig overskrifter i media bare gjennom velpolerte pressekonferanser.
Likevel er det noen tusen pressefolk som blander seg inn mellom alle disse spillskaperne. Den dynamikken gjør at man fort kan ende opp i en kaffekø sammen med Will Wright eller Minecraft-«Notch» – og samtidig slå av en prat, eller avtale et intervju.
Rundt det offisielle GDC-hovedprogrammet, som skjer i Moscone Center fra mandag til fredag, kommer det til å smelle fra flere annonseringer på egne pressetilstelninger.
Utgiverne benytter seg jo av sjansen til å avduke sine neste store når bransjen først er samlet på ett sted.
Det blir altså en smak av det E3 er kjent for – som krydder til den offisielle biten av GDC.
Vårt eget eventyr begynte allerede halv fem natt til lørdag, da to av redaksjonens etter hvert utallige trøndere - Kjetil og Lasse - krysset sabler på Oslo S og rettet snuten mot nesten ett døgns reise.
En tur til malstrømmen Frankfurt lufthavn er sjelden ukontroversiell. Og ganske riktig ble de to musketerer stående fast i et hav av rastløse, sammenklumpede tyskere, med beskjed om at noe krøll hadde skjedd med bookingen.
Mens Kjetil greide å åle seg gjennom minefeltet, måtte Lasse danse en langt mer febrilsk limbo før han kunne slenge seg ned i setet for å nyte en tysk-thailandsk rotes curry og medbragt «Withnail & I». Andremann var for sin del opptatt med å dypdykke i et actionkomedieutvalg bare TVNorges nattmatiné kan leve opp til.
Da destinasjonen endelig var nådd, var ikke skinnene vanskelig å finne. Selv den ellers tunggrodde inngangskontrollen til frihetens land var såpass smidig at det gikk helt fint at Lasses bagasje plutselig befant seg i München.
Det siste døgnet har blitt brukt på akklimatisering i de solfylte San Francisco-gatene, tuslende gjennom varme Chinatown og kalde Fisherman's Wharf, opp de tunge trappene til Coit Tower - monumentet som ble reist for feministheltinnen og brannkvinnen Lillie Hitchcock Coit.
Hviledøgnet har bydd på både cannelonis i solveggen og In 'n Outs legendariske hamburgere på bryggekanten, mens duoen har lagt planene for en messeuke som utvilsomt kommer til å by på mye tekstlig snop for dere der hjemme.
Noen smakebiter på actionhverdagen i USA har det også blitt. Som da døgnville Kjetil tuslet bort på den lokale kiosken for å kjøpe en kopp kaffe halv seks natt til søndag, og ble fanget i et basketak mellom en av nattens sønner og en betjening som, forståelig nok, foretrekker at kundene betaler for varene.
Derfor brukes de siste timene før messeinfernoet braker løs på å slappe av, samle all nødvendig informasjon og forberede en heidundrende spillpakke til dere der hjemme.
Vi skal snakke med folka bak noen av fjorårets aller beste og mest toneangivende spill. Kanskje disse vil fortelle oss hva de sysler med nå av hemmeligheter?
Enkelte av foredragene i GDC-programmet kommer til å by på den aller første forsmaken av kommende storspill. Det vet vi allerede, etter å ha studert lista over talere og temaene de skal ta for seg.
Noen av sakene blir med oss hjem og ender opp som lesestoff på PressFire senere, men du skal definitivt få ferskvare fra San Francisco gjennom denne uka også.
Takk for at dere blir med på turen!
TEKST OG FOTO: Lasse Lervik og Kjetil Svensen.
Game Developers Conference starter mandag 25. mars, og varer hele uka, til fredag 29. mars.