(PressFire.no): Å få «umulige» ting til å kjøre på svak maskinvare er nesten en egen gren innenfor spillprogrammering.
Sist ute er en portering av PlayStation-utgaven av «Tomb Raider» som kjører på GameBoy Advance.
Konsollen, som ligger nærmere en Super Nintendo i ren maskinkraft, fikk svært få spill som hadde tredimensjonale figurer i seg, men her løper altså Lara Croft rundt i sin blokkete person – noe som strengt tatt er uhørt.
Spill som «Asterix & Obelix XXL» pushet grensene for det som var mulig på GBA i sin tid, med 3D-områder man kunne løpe rundt i, men selv det blekner i forhold til det vi ser med «Tomb Raider».
Det hele er mulig gjennom en åpen-kildekode-variant av spillet kalt OpenLara, som kjører på en rekke forskjellige maskiner (fra 3DO til Xbox). Både OpenLara og selve porteringen ble gjort av programmerer XProger.
Kun tre baner er tilgjengelig enn så lenge, men det hele virker å være veldig spillbart.
https://www.youtube.com/watch?v=igEUjEci-eg