Slik blir fremtidens spill

Spillmotoren som skal forme neste generasjons spillutvikling stilles nå til skue.

9. juni 2012 14:14

(PressFire.no): Det har lenge vært kjent at neste og fjerde generasjon av kraftverket Unreal Engine er på vei, fra «Gears of War»-studioet Epic Games.

Blant de mange spillene som kjører på Unreal-motoren, kan nevnes for eksempel «Mass Effect»-trilogien fra BioWare og de to glimrende Batman-spillene fra Rocksteady, nemlig «Arkham Asylum» og «Arkham City». Selvfølgelig gjelder det også Epic Games’ egne «Gears of War»-spill.

Det er ikke urimelig å anta at også mange av fremtidens aller største spill vil bygges rundt Unreal-teknologi, og verktøyet som skal takle denne jobben stilles nå altså til skue for allmennheten.

Unreal Engine 4 skal gjøre det lettere enn noensinne å lage og utforske nye miljøer og funksjoner – og det med hyperrealistisk grafikk.

I løpet av E3 har vi også sett imponerende grafikk fra andre hold, slik som denne demoen av kommende «Final Fantasy»-grafikk - som kanskje er myntet mot neste generasjons konsoller? Ikke minst imponerte den utrolig levende byen i Ubisofts store overraskelse «Watch Dogs», som du kan se en spennende snutt fra her.

Uovertruffen realisme i sanntid

Unreal Engine 4 ble først vist frem bak lukkede dører under vinterens Game Developers Conference i San Francisco, og for noen få uker siden dukket det opp skjermbilder som en liten smakebit til offentligheten.

Nå er derimot sløret dratt helt av, og Epic har gått ut med flere demonstrasjoner av hva motoren har å tilby.

I den drøyt ti minutter lange demonstrasjonen du kan se nederst i denne artikkelen, viser Epic-trollmann Alan Willard frem den hyperrealistiske grafikken som denne motoren kan skildre i sanntid, blant annet med uovertruffen treffsikkerhet i gjengivelse av lys, skygge og drøssevis av små partikler.

Han viser også hvordan alt dette foregår i selve redigeringsprogrammet, slik at han når som helst kan gå inn og endre hva han vil i omgivelsene rundt seg, både deres utseende og oppførsel.

Dette er neppe noe du vil se kjøre på dagens konsoller, eller for den saks skyld på datamaskinen du kjøpte i fjor. Kanskje snakker vi neste generasjons konsoller?

Les også: Oppgjørets time i «Gears of War»


Leder an for neste generasjon

Magasinet Game Informer har satt seg ned med Epic-produsenten Cliff Bleszinski for å prate om den nye motoren, i et intervju du kan se her.

- Det visuelle er åpenbart noe av det mest spennende med motoren. Når du ser hvordan lyssettingen virker, og det faktum at du kan sprenge bort et tak for så å oppleve at lys umiddelbart strømmer inn og reflekteres naturlig i de overflatene det treffer, det er innmari spennende, sier Bleszinski.

Det skal føles naturlig at lyset beveger seg gjennom dag og natt, og i vær og vind – og han skryter også av at de kan vise millioner på millioner av små partikler (skulle det være støv, ild eller magi).

Nye muligheter for uavhengige utviklere

Bleszinski trekker også frem det nye Kismet, et utviklerverktøy for å kartlegge og koble sammen innhold og funksjoner, nærmest som et tankekart.

I en annen demonstrasjon, som du kan se her, har Shane Caudle, en art director hos Epic, vist frem hva den nye Kismet kan bety for indie-utviklere. Over noen ettermiddager har han kjapt snekret sammen tre spill med dette verktøyet – et enkelt sjøspill, et flyspill, og en twin-stick shooter. Og han er ikke en programmerer.

- Jeg har aldri følt meg så lite bundet før, som en kunstner og designer i spill. Jeg kan bare gjøre hva jeg vil, i stedet for å bry programmererne med det. Jeg kan bare prøve meg frem og se hva som fungerer, sier Caudle, som er i dialog med selskapets nestleder Mark Rein.

Han demonstrerer hvordan han enkelt kan gå inn og endre funksjoner og styring ved noen tastetrykk. Med slike verktøy for fingertuppene kan morgendagens spillutvikling bli en inkluderende affære.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3