Utgiver Microsoft og utviklerne bak Fable-spillene, Lionhead Studios, har tydeligvis klekket ut en snedig plan og en tilhørende powerpointpresentasjon muligens kalt «hvordan gjøre spillet enklere, mer som et action/adventure-spill for alle – og ikke minst; tjene en helsikes masse penger?».
Dette er faktisk ikke en stor overdrivelse, for som et bilde tatt av Kotaku under seansen med utviklerne på GDC, var dette nemlig langt på vei tittelen for en utviklerpaneldebatt som Lionhead-sjef Peter Molyneux deltok på under GDC.
- Vi vil at alle spillere skal kunne oppleve og nyte alt det som «Fable III» har å tilby, sa Molyneux ifølge IGN som rapporterer fra GDC, der Lionhead og Microsoft sent torsdag kveld holdt en paneldebatt.
Her finner du flere nyheter fra GDC.
Se også: Ferske skjermbilder fra «Fable III»
.
Dette bildet viser hvordan Lionhead har gått brukerne sine i sømmene og undersøkte hvordan brukeropplevelsen av «Fable II» harmonerte med ambisjonene til spillstudioet.
Som du kan se på det fjerde punktet på bildet til Kotaku, forsto mindre enn 60 % av spillerne av «Fable II» mer enn 50 % av utvalget i spillet.
Forenklet sagt kan man si at nesten halvparten forsto 50 % av det spillet hadde å by på.
Spillskaperne fokuserer på å forenkle ting ytterligere til oppfølgeren, noe som står i stil med det andre viktige punktet som Peter Molyneux talte om under GDC i forbindelse med det neste Fable-spillet: Menyene blir forenklet. Kraftig.
Les også: Holdt kjeft om Natal under Microsofts X10-arrangement.
John Cleese får til og med en rolle som en butler, og hans oppdrag er å veilede deg rundt i menyene der du vanligvis ville ha funnet masse informasjon rundt oppgraderinger, helsepoeng eller muligheter til å utvide horisonten i Albion gjennom noen frekke boligkjøp.
Menyene i «Fable III» blir nemlig sømløse og visuelle. Du trasker gjennom dem med din egen spillfigur, og får hjelp av John Cleese til å ta valgene dine.
Dette grepet ville ikke Lionhead og Microsoft gjort om de ikke luktet profitt i det fjerne. Molyneux kastet i den forbindelse lys over hvilke salgsmål de internt jobber opp mot foran slippet av «Fable III».
IGN referer til hvordan Fable-sjefen har sett for seg utviklingen videre. Det første Fable-spillet solgte 3 millioner kopier, ifølge Molyneux. Oppfølgeren 3,5 til Xbox 360.
Når man nå forandrer noe av det som kanskje har skremt enkelte fra å tre inn i denne verdenen til å bli langt mer spiselig, sier Peter Molyneux at «Fable III» må kunne selge 5 millioner eksemplarer.
«Fable III» slippes eksklusivt til Xbox 360 før julen 2010.