Støtter ikke VRR likevel?

17. april 2025 02:21

(PressFire.no): Etter at Nintendo avslørte Switch 2 for et par uker siden har det vært mye prat om maskinvaren i konsollen.

Og mye av praten har vært svært positiv. Konsollen virker å være kraftigere enn fryktet, og skjermen den kommer med har en del egenskaper som hever den flere hakk.

Den støtter 120 bilder i sekundet og svært god kontrast gjennom HDR-støtte. Men den støtter også VRR, Variable Refresh Rate, som gjør at skjermen oppdateres like raskt som bildene som pumpes ut.

Det gjør at skjermen alltid vil være i synk med spillet – der en skjerm tidligere ville pumpe ut nye bilder selv om et spill ikke kjørte i samme FPS som oppdateringsfrekvensen.


Et nytt bilde vises før spillet har tegnet det ferdig.


Et spill som kjører i 42 bilder i sekundet på en skjerm med en oppdateringsfrekvens på 60 vil skape hakking og såkalt tearing, der et nytt bilde fra spillet «sendes ut» på skjermen før det er ferdig «tegnet» av spillet.

Men med VRR er det altså i synk, og det spiller ingen rolle om spillet har en FPS som går opp eller ned.

Switch 2 støtter altså dette på skjermen, og ifølge Nintendos hjemmesider vil dette også være noe den støtter på TV-er du kobler konsollen til.

Helt til nå, i hvert fall. Slik så nettsiden ut for et par dager siden:

Faksimile: Nintendo.com


Men om du går inn på nettsiden i dag, så er alt som omhandler VRR fjernet.

120 FPS og HDR er fortsatt nevnt, men resten er borte vekk:

Faksimile: Nintendo.com


Det lover jo dårlig for konsollen, selv om det kan være at Nintendo bare ikke vil fokusere på at VRR er en greie. Konsollen støtter jo funksjonaliteten, så det gir lite mening at det skrus av for TV-er.

Men samtidig kan det bety at det rett og slett ikke er støtte for VRR i docken.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3